Att kalorimärka alkoholförpackningar kan spela roll för de som dricker allra mest. 54 procent av de största alkoholkonsumenterna uppger att de hade druckit mindre ifall alkoholförpackningar märktes med kaloriinnehåll. Det visar en ny brittisk studie.
Av studiens 4 600 deltagare drack en fjärdedel överhuvudtaget inte, men 22 procent hade ett riskfyllt drickande enligt de svar som de uppgav i enkäten. Det är i denna grupp som mer än hälften svarade att kalorimärkningar skulle kunna få dem att ändra sitt drickande. En fjärdedel hade valt drycker med lägre kaloriinnehåll och en sjättedel uppgav att de hade druckit mindre ofta.
– Enkätsvar behöver inte vara en garanti för ändrat beteende, men resultaten tyder på att märkningar skulle kunna spela en viktig roll i att minska konsumtionen, säger Andrew Steptoe vid University College London och studiens huvudförfattare till Euro News.
Av alla deltagare som drack alkohol trodde 46 procent att de skulle ändra sina vanor om de fick mer information om kaloriinnehållet. Studien begränsas av att deltagarna själva fick ange sin alkoholkonsumtion och att konsumtionen inte konsumtionen inte sattes i förhållande till kroppsvikt.
Alkoholprodukter är undantagna från EU:s krav på att märka upp näringsinnehåll, men enligt EU:s cancerplan ska Europakommissionen lägga förslag om nya krav på märkning av alkoholförpackningar. Alkoholindustrin har under arbetet med cancerplanen försökt influera vilken information som ska finnas på förpackningarna och hur den ska presenteras för att minimera skadan på deras försäljning.