Gårdsförsäljning

Så kampanjar IOGT-NTO mot gårdsförsäljning

IOGT-NTO vill genom en ny kampanj öka kunskapen och slå hål på myten om gårdsförsäljning.

Med start nästa vecka och en månad framåt kör IOGT-NTO en kampanj mot så kallad gårdsförsäljning av alkohol. Bakgrunden är att regeringen, tillsammans med samarbetspartierna, beslutat att frågan ska utredas en tredje gång. I samband med det vill IOGT-NTO öka medvetenheten om vad ”gårdsförsäljning” faktiskt handlar om.

– Redan i januariöverenskommelsen blev det klart att frågan skulle utredas igen med början 2020. IOGT-NTO har sedan dess deltagit i ”runda-bordssamtal” på socialdepartementet, men varken direktiv för utredningen eller utredare har presenterats än, säger Kalle Dramstad, politisk sekreterare på IOGT-NTO, och påpekar att det inte är långt kvar tills året är slut.

Som underlag för kampanjen har IOGT-NTO uppdragit åt utredaren Torsten Kjellgren att sammanställa en rapport.

– Vi ville utforska och sätta ord på vad gårdsförsäljning egentligen är utöver att det hotar Systembolagets monopol. Ingen verkar veta exakt vad gårdsförsäljning betyder. Vad menar förespråkarna? Exakt vad är det de ser framför sig? De frågorna ville vi reda ut.

De medlemmar som så önskar kan få veta mer om kampanjen vid ett förhandsmöte om rapporten den 8 oktober.

– Vi vill att medlemmarna ska känna sig redo och taggade när kampanjen startar. Vi hoppas att de vill beställa rapporten till sin förening och jobba med den lokalt.

Från vecka 42 kan rapporten beställas från kampanjsidan.

– Där kommer man också hitta en verktygslåda och lite tips och trix, för hur man skriver en insändare till exempel.

Enligt Kalle Dramstad är det många känner stor oro för gårdsförsäljning och det hot den utgör, men att det kan vara svårt att bemöta påståenden som: ”Men om monopolet får vara kvar är det väl inte så farligt?”  

– Det är som att äta kakan och ha den kvar – det går inte. Men även om det skulle gå är det inget önskvärt scenario. Vi skulle få betydligt fler försäljningsställen – och de skulle inte främst ligga på landsbygden. Det är den typen av missförstånd som vi vill bemöta.

Är det inte främst namnet som får människor att associera till små gårdar på landet istället för stora fabriker eller bryggerier i storstaden? 

– Jo, det är ett väldigt missvisande namn, men det är svårt att etablera något nytt, även om till exempel producentförsäljning skulle vara mer passande.

IOGT-NTO:s kampanj avslutas den 15 november.

– Men om några föreningar vill fortsätta att jobba med frågan även efter det datumet är det förstås bara positivt, säger Kalle Dramstad.

Mer från Accent