Gårdsförsäljning

De mobiliserar för gårdsförsäljning

Politiker för gårdsförsäljning av alkohol har synts flitigt i media under våren. Och pådrivande producenter har bildat en ny förening.

Som Accent tidigare rapporterat ska så kallad gårdsförsäljning (producentförsäljning) av alkohol utredas en tredje gång. Och förespråkarna ligger inte på latsidan. Sedan årsskiftet har socialminister Lena Hallengren besvarat tio skriftliga frågor om gårdsförsäljning. Samtliga frågeställare vill att lokala alkoholproducenter ska få sälja sina produkter direkt till kund. Majoriteten av frågorna har ställts av ledamöter från Moderaterna, men även ett par SD-ledamöter har ställt frågor.

I ett par fall har frågeställarna sett corona-krisen som en lämplig anledning att skynda på beslutet om gårdsförsäljning, eller göra undantag under krisen. I båda fallen hänvisas till den svåra situation som små företag och besöksnäringen hamnat i när människor stannar hemma.

Förespråkarare för gårdsförsäljning har också varit flitigt förekommande på lokaltidningarnas debattsidor. Främst är det representanter för Moderaterna, men i Kristianstadsbladet skriver till exempel ett par centerpartister: ”Vi centerpartister tycker att det borde vara en självklarhet att små bryggerier, vingårdar och destillerier runt om i landet ska kunna få sälja sina varor till besökande kunder. Det blir något lätt absurt när kunderna får smaka ett glas på plats, men inte får köpa med sig en flaska hem.”

Vad som är ett ”litet” bryggeri och hur en lag ska formuleras som låter de små bryggerierna sälja direkt till kund, medan de stora inte får göra det, framgår inte. Dessutom är det inte säkert att bryggerierna faktiskt är intresserade. Små alkoholproducenter är ofta beroende av Systembolaget för att få ut sina produkter. De har inte resurser att satsa på distribution och försäljning över hela landet.

Att det finns motsättningar inom branschen är bland annat den nya föreningen Sveriges producenter av alkoholdrycker, som startat under våren, och som IOGT-NTO har skrivit om, ett tecken på.

– SVL (Sprit och vinleverantörsföreningen) är jättebra, men de är bara till för sprit- och vin-producenter och vi vill vara till för hela branschen. Sedan har de även importörer som medlemmar och de anser att gårdsförsäljning är ett konkurrensmässigt hot, säger Fredrik Borelius, ordförande i den nya föreningen, som är anställd hos The Absolut Company.

Eftersom branschen växer anser han att det behövs något nytt.

– Antalet producenter har ökat oerhört mycket de senaste åren. En central fråga för många är hur de ska kunna leva på sin passion. Då skulle möjligheten att få sälja direkt till kund vara ett sätt. Men vi vill verkligen inte lägga ner Systembolaget, säger han.

Två statliga utredningar har ju konstaterat att det inte går att tillåta gårdsförsäljning och behålla monopolet. Hur tänker ni att det skulle gå till?

– Vi tycker att de producenter som vill får bli förlängd arm till Systembolaget.

Och sälja alla slags drycker?

– Nej, det finns ju redan idag Systembolagsfilialer som är nischade, till exempel på vin. Jag tror att det går att hitta en lösning, säger han.

Hur kommer det sig att Absolut engagerar sig i detta?

– Att vi har tagit på oss en roll i det här beror på att vi vill lyfta branschen och för att starta en förening krävs personer som kan dra i det, och det har Absolut.

Ni är ju jättestora, skulle det verkligen ha någon betydelse om ni fick sälja direkt till besökare?

– Besökscentret i Åhus tar emot omkring 50 000 besökare på ett år. De som jobbar där tycker det är jobbigt att förklara, särskilt för utländska besökare, att de inte får köpa med sig en flaska hem utan måste gå till Systembolaget. Även om vi har en väldigt bra relation till Systembolaget.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer