Danmark

Fokus på medelålders baksmälla i ny dansk kampanj

Danskar mellan 45 och 55 behöver börja prata om alkohol och tänka mer på dagen efter.

Många insatser riktar sig mot ungas drickande eller riskerna med äldre och alkohol. Men den danska organisationen Alkohol och samhälle har nu lanserat en ny kampanj där fokus är vuxna mellan 45 och 54, även kallade Generation X.

– Vi valde att fokusera på den här åldersgruppen av flera orsaker; bland annat för att de dricker mer än åldersgruppen under och för att de är de mest motiverade att ändra sina alkoholvanor, säger Anna Yding Berthelsen på Alkohol och samhälle.

Men det handlar också om hur Generation X påverkar sina barn.

– Vissa av dem är tonåringar nu och tar efter sina föräldrars drickande. Andra har redan flyttat hemifrån, vilket betyder att föräldrarna har mer ledig tid och mindre ansvar, vilket i sin tur kan leda till att de dricker mer.

Nästan var tredje person i åldern 45 till 55 har ångrat åtminstone en fylla under det senaste året, det visar en undersökning som Alkohol och samhälle gjort i samarbete med TrygFonden. Att inte hålla koll på hur mycket man dricker kan leda till besvärande baksmälla och att aktiviteter dagen efter ställs in. En fjärdedel av de tillfrågade i undersökningen har behövt ställa in en aktivitet dagen efter att de druckit alkohol, under det senaste året.

– Vår alkoholkultur gör att vi hellre tömmer flaskan än nöjer oss med ett glas eller två. Det orsakar konflikter, olyckor och baksmälla, säger Ida Fabricius Bruun, vd på Alkohol och samhälle i ett pressmeddelande.

En majoritet av de tillfrågade i undersökningen svarar att de sällan eller aldrig tänker på hur de kommer må dagen efter när de dricker. Kampanjen vill nu få vuxna danskar att i förväg tänka ut hur mycket de vill dricka under exempelvis en middag.

– Vi hoppas att kampanjen innebär att man börjar prata sinsemellan och att fler reflekterar och tar aktiva beslut kring sin alkoholkonsumtion, säger Ida Fabricius Bruun.

Mer från Accent