I början av sommaren ändrades den finska alkohollagen för att tillåta drycker upp till 8 volymprocent alkohol i vanliga mataffärer. Det är den finska regeringens målsättning att ännu starkare alkoholdrycker ska kunna säljas i mataffären och nu har en utredare tillsats för att utforska om det går att genomföra.
Utredarens uppdrag är att titta på möjligheten att sälja drycker upp till 15 volymprocent alkohol i vanliga affärer. I arbetet ska man bland annat ta hänsyn till folkhälsan och näringsfriheten, men också arbetsmiljön för de som jobbar i affärerna som skulle sälja alkoholen.
Utredningen ska också undersöka hur det statliga alkoholmonopolet Alko skulle påverkas. Alkos försäljning har sjunkit sedan den nya lagen trädde i kraft och det finns en oro för att det skulle vara svårt att upprätthålla monopolet om ännu fler vinsorter börjar säljas i mataffären. Precis som med den svenska gårdsförsäljningen finns det en risk att det finska alkoholmonopolet förlorar det undantag från EU som tillåter dess existens.
– Finska staten kan inte börja konkurrera med privata aktörer kring vinförsäljning. Och ett monopol baserat på enbart spritförsäljning skulle inte vara nog för att upprätthålla butiker som täcker hela landet, vilket är ett av EU:s villkor för att tillåta ett monopol, sa Juha Mikkonen på den drogförebyggande organisationen Ehyt till Accent i våras.
Den finska allmänhetens stöd för liberalare alkohollagar har varierat över de senaste åren. Men i en opinionsundersökning som genomförts efter att de nya reglerna infördes ställer sig en majoritet av befolkningen positiva till att tillåta starkare drycker i mataffären, det skriver Yle. 55 procent av de tillfrågade är positiva, bara 37 procent vänder sig emot regeringens planer.
Samtidigt som tillgängligheten till alkohol ökar i Finland så drar regeringen ner på medel till organisationer som jobbar förebyggande mot missbruk. En av organisationerna är EHYT som nu riskerar att behöva dra ner på sin förebyggande verksamhet nästa år, det skriver NordAN.
– När man investerar i förebyggande verksamhet så hade man behövt ha lite mer perspektiv. Enbart alkoholförsäljningen i Finland omsätter nästan 5 miljarder euro. Den summan skulle kunna finansiera EHYT:s verksamhet i nästan 1000 år, säger Juha Mikkonen på Ehyt.