Sociala medier

Danmark: KO kräver skärpning av influensers

Marknadsföringslagen ska gälla oavsett om innehållet är märkt som annons eller inte.

Den danska konsumentombudsmannen, Forbrugerombudsmannen, påpekar att innehåll som influencers postar på sociala medier måste följa marknadsföringslagen, även om posten inte är en annons. En influencer som vänder sig till barn och unga får därmed inte posta innehåll med exempelvis alkohol.

– Influencers som vänder sig till barn och unga ska vara extra försiktiga eftersom marknadsföringslagen innehåller flera särskilda regler som ska skydda barn och unga, säger den danska konsumentombudsmannen Torben Jensen i ett uttalande.

Ombudsmannen har uppmärksammat nio fall där influencers bedöms ha brutit mot marknadsföringslagen. Enligt lagen måste betalda samarbeten tydligt märkas som reklam, men lagen har ytterligare betydelse, framförallt för den som riktar sig till personer under 18 år.

En influencer som riktar sig till så unga personer bedöms enligt den danska konsumentombudsmannen inte lagligen kunna posta innehåll om alkohol eller energidrycker. De får heller inte beskriva farliga situationer för sina följare ifall det inte finns ut utbildande syfte.

Att detta gäller oavsett ifall innehållet är ett betalt samarbete eller inte grundar sig på bedömningen att allt innehåll som görs av en influencer ska betraktas som kommersiellt och därför faller under marknadsföringslagen.

– Deras produkter är de själva och deras innehåll på sociala medier. Därför ska allt innehåll leva upp till marknadsföringslagen, säger Torben Jensen.

Mer från Accent