Alkoholreklam

Australien: Påträngande alkoholreklam tar över

Onlineförsäljning gör att sårbara personer bara är några klick från snabb hemleverans.

Sedan hemleverans av alkohol tillåtits i Australien har det blivit allt vanligare med alkoholreklam online som länkar mottagaren vidare direkt till en försäljningssida. En studie från australiska Foundation for Alcohol Research and Education, FARE, visar hur lätt det blivit att gå från alkoholreklam på sociala medier till köp.

Studien undersökte 56 000 annonser som publicerades på Metas plattformar under en period på 19 månader. Mer än fyra femtedelar av annonserna innehöll någon typ av knapp för att få mottagaren att interagera med annonsen och mer än en tredjedel förde konsumenten till en försäljningsplattform.

Tidigare har reklam och försäljning hållits åtskiljt, men med reklam i sociala medier är det nu möjligt att lotsa konsumenten direkt till en varukorg för att köpa produkter som sedan skickas till hemmet med snabb leverans. På det här sättet kringgår man över skyddsmekanismer som alkoholpolitiken satt upp för att bromsa upp alkoholkonsumtionen, enligt FARE.

Australiens alkoholpolitik är fortfarande främst anpassad för en tid då alkohol såldes i fysiska butiker. FARE kräver nu reformer som anpassar reglerna till digitala miljöer

Mer från Accent