Trafik

MHF varnar: Många unga underskattar riskerna med cannabis i trafiken

En ny undersökning visar att många unga saknar kunskap om hur länge cannabis påverkar körförmågan – och vissa tror att det inte märks alls.

De allra flesta unga svenskar är övertygade om att cannabis är farligt att använda i trafiken enligt en ny undersökning utförd av Ipsos. Men Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, varnar för att det finns stora kunskapsluckor om hur länge och hur mycket cannabis påverkar körförmågan.

– Fordonsförare som är påverkade av cannabis och andra droger är fortfarande ett underskattat problem, säger Lars Olov Sjöström, sakkunnig i trafiksäkerhet hos MHF i ett pressmeddelande.

De svarande i undersökningen var mellan 16 och 35 år och fick svara på frågor om sina attityder, kunskaper och beteenden kring cannabis i trafiken.

– Vi vet dock att även om påverkan är så försämrar både alkohol och cannabis rusmedlen reaktionstid, koordination och riskbedömning hos en förare. Därför är förekomsten av cannabis i trafiken en utmaning, menar Lars Olov Sjöström. 

Var tredje deltagare svarar att de inte vet hur länge man bör vänta med att köra bil efter att ha rökt cannabis. 27 procent svarar att det går bra att köra bil efter sex timmar. Nio procent av de svarande i undersökningen tror inte att körförmågan påverkas negativt av cannabis.

Folkhälsomyndigheten skriver i ett faktablad om cannabis att man kan räkna med nedsatt körförmånga i ungefär ett dygn efter intaget.

Elva procent av de svarande i undersökningen uppger att de någon gång suttit i en bil som körts av en cannabispåverkad förare. Sex procent svarar att de själva någon gång kört bil efter att ha använt cannabis. Över lag är männen i undersökningen mindre kritiska till att kombinera cannabis och trafik.

– Det blir nu viktigt att åtgärda den aningslöshet och okunnighet som vi ser och att särskilt rikta sig direkt till unga män. Cannabis är ingen ofarlig drog för den som sitter bakom ratten. När legalisering har skett i olika länder och delstater har också de cannabisrelaterade trafikolyckorna i dessa områden ökat betydligt, säger Lars Olov Sjöström. 

Mer från Accent