Cancer

Alkoholkritiken mot Rosa bandet: “Dubbelmoral”

Kan en kampanj mot cancer ledas av någon som marknadsför alkohol? Valet av årets Rosa bandet-designer väcker starka reaktioner.

Svenska sällskapet för nykterhet och folkbildning, SSNF, kritiserar valet av designer för årets rosa band. Kerstin Janemar från SSNF skriver i en debattartikel att Cancerfonden, som står bakom kampanjen Rosa bandet, borde veta bättre än att anlita någon som marknadsför alkohol.

Kampanjen Rosa bandet genomförs varje år för att uppmärksamma och samla in pengar till forskning om bröstcancer. Årets rosa band är designat av tv-profilen och trädgårdsmästaren Karl Fredrik Gustafsson. Men samtidigt som han blir ansiktet utåt för en kampanj mot bröstcancer har Karl Fredrik Gustafsson också flera viner på Systembolaget.

Kopplingen mellan alkohol och cancer, inte minst bröstcancer, har blivit allt tydligare under de senaste åren. Men det är fortfarande många som inte känner till att alkohol för med sig en betydande cancerrisk, även vid måttlig konsumtion. Detta är även något som Cancerfonden själva lyfta fram på sin hemsida.

Kerstin Janemar från SSNF skriver:

“Vi ifrågasätter inte Karl Fredrik Gustafssons vilja att bidra till en god sak. Men för Cancerfonden, som varje år samlar in pengar till kampen mot cancer, är det rimligt att fråga sig: måste en Rosa Bandet-ambassadör samtidigt tjäna pengar på en produkt som bevisligen ökar risken för just den cancerform man vill bekämpa?”

Hon menar att en majoritet av svenska kändisar inte marknadsför alkohol och att valet av Karl Fredrik Gustafsson visar på hur stark alkoholnormen är i samhället. Kerstin Janemar ser en överhängande risk att Rosa bandet-kampanjens trovärdighet skadas av det hon kallar för Cancerfondens dubbelmoral.

Sara Hjelm Ahlstedt på Cancerfonden skriver till Accent att valet av Rosa bandet-designer görs genom en lång och noggrann process med syfte att skapa ett brett engagemang för frågan. Att Karl Fredrik Gustafssons namn också används för att marknadsföra vin diskuterades internt innan man tog beslutet.

“Cancerfondens grundprincip är att undvika samarbeten med aktörer som marknadsför alkohol, tobak eller andra produkter som ökar risken för cancer. Men i Karl Fredrik har vi sett en person som, genom sin miljonpublik och sitt yrkesliv inom trädgård och blomster, kan bidra stort till att sprida viktig information om cancer och cancerforskning. Han är införstådd i vårt perspektiv på alkohol och vi har kommit överens om att han inte ska marknadsföra alkohol under kampanjen.”

När kampanjen just hade startat kunde följare av sidan Karl Fredrik på Eklaholm på Facebook se ett alldeles nytt inlägg med marknadsföring av vinet Karl Fredrik Prosecco. Det inlägget har nu tagits bort.

Sara Hjelm Ahlstedt på Cancerfonden skriver:

“Vår bedömning är att risken för att samarbetet indirekt skulle gynna Karl Fredriks vinaffärer är mycket låg. Samtidigt ger hans engagemang i Rosa Bandet oss en stor möjlighet att nå ut bredare och engagera fler.”

Mer från Accent