Pride

Alkohol ska dra in pengar för en god sak – ”Pinkwashing”

HBTQI-personers rättigheter är mycket begränsade eller saknas helt i många länder, men att alkohol ska finansiera deras sak har fått IOGT-NTO:s medlemmar att reagera.

IOGT-NTO:s pågående kampanj Spotting alkoholreklam har fått medlemmarna att uppmärksamma den alkoholreklam som sköljer över oss i olika medier. Christine Höök, medlem i föreningen Vänskapsbandet i Sandviken, har reagerat över Vinkompassens reklam för ”Regnbågsvin”. En glasflaska med en regnbågsfärgad etikett har texten: ”inkluderande Riesling” tryckt över bilden.  

Texten i annonsen, som finns på företagets Facebooksida, spinner vidare på temat:

”En inkluderande nyhet! Pride Riesling är ett vin som hyllar mångfald, gemenskap och god smak. Med friska toner av gröna äpplen, citrus och persika, balanserad syra och en hint av blommighet – är det ett vin som passar alla, överallt.”

– ”En inkluderande nyhet”, alkohol är väl inte inkluderande någonstans! Jag förstår inte hur man kan koppla ihop något så fint, att alla ska få älska den de vill, med alkohol, säger Christine Höök.

Fem kronor för varje såld flaska går till Regnbågsfonden, en fond vars ändamål är att stötta organisationer och projekt i länder där regnbågspersoner diskrimineras, förföljs och dödas.

– Regnbågsfonden borde väl kunna hitta andra samarbetspartners? Jag mådde illa när jag såg reklamen. Det här var vidrigt på riktigt. De skriver att man får vara sig själv, men man är väl aldrig sig själv när man druckit alkohol, säger Christine Höök.

Regnbågsfondens generalsekreterare, Embla Kullberg, förstår oron, men försvarar samarbetet med att de kan göra mycket nytta med pengarna. I ett mejlsvar till Accent skriver hon:

”Vi hör och förstår den oro som finns kring alkoholens påverkan, särskilt för utsatta grupper. Det är en viktig diskussion och något vi även tagit upp internt. I det här fallet valde vi att tacka ja till ett samarbete med en vinimportör. Samarbetet möjliggör för oss att ge hjälp och stöd till förföljda HBTQ-personer. Just nu är hotet stort mot fri- och rättigheter och stor del av finansieringen för HBTQ-organisationer har ryckts undan. För att vi ska kunna göra vårt arbete är vi beroende av donationer från privatpersoner och företag som ställer sig bakom en värld där alla har samma fri- och rättigheter, oavsett sexuell läggning eller könsidentitet.”

Emil Juslin, politisk chef på IOGT-NTO, anser att reklamen är ett tydligt exempel på så kallad ”Pink washing”.

– Det är en strategi som alkoholindustrin återkommande använder sig av för att profitera på hbtqi-rörelsen, säger han.

Alkoholproducenter har länge använt sig av främst så kallad ”sports washing”, det vill säga att synas i sportsammanhang för att därigenom få sitt varumärke att associeras med något positivt, och ”green washing” för att framställa sig som miljövänliga. Men även ”pink washing”, där man vill kopplas ihop med hbtq+ eller regnbågssymboler, kan alltså läggas till på listan.

– Hbtqi-personer är överrepresenterade i beroendestatistiken idag, mycket på grund av de stigman och det utanförskap som de fortfarande utsätts för. Det leder till att många fastnar i beroende, vilket industrin är väl medveten om, säger Emil Juslin.

Han anser att det finns bättre sätt att stötta utsatta grupper.

– Att stötta och arbeta för alla människors rätt att vara sig själva gör vi på bästa sätt utan att stödja en industri som ofta försvårar och tjänar pengar på andras utanförskap.

Pride Riesling tillverkas av Solera Sweden som nyligen kritiserades för sin marknadsföring av artisten Miss Lis vin.

Mer från Accent