Distanshandel med alkohol

Systembolaget stämmer vinföretaget Vivino

Det danska vinföretaget Vivino har givit sig in på den svenska marknaden. Nu har Systembolaget valt att dra företaget inför Patent- och marknadsdomstolen.

Systembolaget har monopol på försäljning av alkoholhaltiga drycker i Sverige. Trots det dyker konkurrenter upp. Den här gången är det danska Vivino, som säljer vin via internet, som nu stäms av Systembolaget, vilket Dagens juridik var först med att rapportera.

– Vi anser att de bryter mot bland annat alkohollagen. Systembolaget har ensamrätt på detaljhandelsförsäljningen i Sverige, både i butik och på nätet. Därför stämmer vi Vivino, i stort av samma anledning som vi stämde Winefinder förra året, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Stämningen gäller dels att de marknadsför tjänsten, som Systembolaget bedömer är olaglig, och dels hur deras marknadsföring är utformad.

– Vi tycker att de marknadsför alkohol på ett olagligt sätt, med hänvisning till ”fredagsmys” och att de lockar till merförsäljning, säger han.

Han berättar att Systembolaget skickat ett varningsbrev till Vivino för en månad sedan.

– Av deras svar framgår att de inte delar vår ståndpunkt och vi har därför valt att gå vidare till Patent- och marknadsdomstolen, säger han.

Systembolaget anser att Vivino vid vite av två miljoner ska förbjudas att marknadsföra försäljningen av alkoholhaltiga drycker i Sverige, samt vid ett vite på en miljon ska förbjudas att använda uttrycket ”fredagsmys” eller ge intryck av att alkohol och avkoppling hör ihop.

– Vitet träder in först efter en fällande dom och under förutsättning att de fortsätter med sin marknadsföring, och de pengarna hamnar inte i Systembolagets fickor, utan i statens, säger Lennart Agén.

Enligt Dagens juridik har Vivino funnits sedan 2010 och har närmare 40 miljoner användare världen över. I september 2019 lanserade bolaget sin tjänst i Sverige.

Mer från Accent