Valborg

Stor högtid för ungas drickande väntar – men få föräldrar oroas

Valborg är en tid då många tonåringar gör sin alkoholdebut. Men många är också öppna för att prata med sina föräldrar om alkohol.

En undersökning gjord på uppdrag av Systembolaget visar att 47 procent av tillfrågade tonåringar i åldern 16-19 planerar att dricka under valborg. Men 9 av 10 tillfrågade föräldrar svarar att de inte oroar sig för att deras barn ska dricka alkohol. 7 av 10 tror inte att deras tonåringar inte kommer att dricka.

Två av tre unga svarar att de tror att de skulle kunna dricka alkohol utan att deras föräldrar märker något, något som bara en av tre föräldrar tror är möjligt. Av de unga som dricker alkohol svarar sju av tio att de drack för första gången i samband med en högtid som exempelvis valborg.

Både unga och föräldrar svarar att det är föräldrarnas roll att sätta gränserna för ungas drickande, 99 procent av föräldrarna och 90 procent av de unga håller med.

– Föräldrar kan känna sig trygga i att tonåringar faktiskt förväntar sig att vuxna sätter gränser kring alkohol. Samtalet hemma spelar större roll än man kanske tror. Fyra av tio ungdomar säger själva att det är viktigt att prata om alkohol. Att visa omtanke och vara tydlig med vad man tycker är viktigt kring alkohol gör skillnad för unga – både på valborg och i längden, säger Karolina Dahlbeck Nobel, ansvarig för folkhälsa på Systembolaget.

Bara en av fyra unga svarar att det är svårt att prata om alkohol med deras föräldrar.

– Det är både positivt och uppmuntrande att en majoritet av ungdomarna inte tycker det är känsligt att prata om alkohol med sina föräldrar. Det visar att många unga faktiskt är öppna för samtal – bara vi vuxna tar initiativet. Att prata om alkohol behöver inte vara svårt, och det gör skillnad. Det handlar inte om att kontrollera, utan om att visa omtanke, säger Karolina Dahlbeck Nobel.

Systembolaget skickar varje år ut Tonårsparlören till föräldrar med barn i tonåren får att informera om hur man kan prata om alkohol med sina barn.

Mer från Accent