Nattklubb anmäld för alkoholreklam till ungdomar

Många tonåringar får adresserad reklam för alkohol hem i brevlådan. IOGT-NTO har nu anmält ett av företagen till Konsumentverket för att uppmärksamma problemet. Det anmälda företaget säger sig vara ovetande om alkohollagens förbud mot alkoholreklam som riktar sig till ungdomar under 25 år.

Nattklubben The Viper Room i Stockholm är ett av de företag som har skickat hem adresserad alkoholreklam till ungdomar under 25 år. Det utskick som IOGT-NTO har anmält är riktat till gymnasieelever som är i 18-årsåldern.

På kuvertet, som är direktadresserat till respektive elev, står det ”Obs! Innehåller alkoholreklam. Dont like? Dont open!”

– Vi vill uppmärksamma Konsumentverket på att det här förekommer, säger Sara Heine, verksamhetskonsulent på IOGT-NTO.

Hon hoppas att Konsumentverket ska ta sig tid att granska anmälningen.

– Vi har lämnat in flera andra anmälningar tidigare som de har valt att inte prioritera. De väljer de fall som de tycker är till störst nytta för konsumenterna och det har de inte tyckt att de tidigare anmälningarna har varit. Men vi anser att den här anmälan är det, eftersom det här inte är en ensam företeelse – det är flera företag som gör så här, säger Sara Heine.

Konsumentverket har nyligen fått in anmälan och har ännu inte inlett något tillsynsärende, enligt Karin Stenlund, jurist på Konsumentverket.

– Vi har inte tagit ställning ännu till om vi ska gå vidare med den här anmälan. Vi får in ganska så många anmälningar och tyvärr har vi inte resurser att gå vidare med alla, säger hon.

Predrag Petronijevic, ägare till The Viper Room, blir förvånad när Accent kontaktar honom för att få en kommentar till IOGT-NTOs anmälan.

– Det här är första gången jag hör att det här skulle vara olagligt, jag blev tagen på sängen. Vi har gjort samma utskick i många, många år, säger han.

The Viper Room ska nu kolla upp vad som gäller, enligt Predrag Petronijevic.

Kommer ni att fortsätta med reklamen om ni kommer fram till att den strider mot alkohollagen?

– Absolut inte, självklart inte. Det här är inget vi i sådana fall har gjort medvetet, det är en miss från oss som vi inte kommer att upprepa.

Varför har ni skrivit på kuvertet att det är alkoholreklam i?

– För något år sedan var det någon som hörde av sig eftersom den inte hade vetat vad det innehöll och blivit paff när den öppnade, så vi har skrivit dit det så att man är medveten. Är man nykterist så vet man innehållet och ska inte öppna det, säger Predrag Petronijevic.

Jenny Stadigs

Så här ser delar av den reklam The Viper Room har skickat hem till gymnasieelever ut.
Så här ser delar av den reklam The Viper Room har skickat hem till gymnasieelever ut.

Mer från Accent