Webb

Så fixar ni föreningssajten

Föreningens webbplats kan vara både ett fantastiskt skyltfönster och en plattform för kommunikation. Vi har tipsen för hur ni får den att funka så bra som möjligt.

Anna är 35 år, nybliven mamma och bosatt i en mellanstor svensk stad. Nyligen var hon i Stockholm för en konferens med jobbet. När hon skulle ta tåget hem hade hon lite tid över och passade på att stanna till vid IOGT-NTO:s värvarmonter som fanns där den veckan.

Hon blev inte medlem där och då, men fick en trevlig pratstund och en folder att läsa på tåget. Väl hemma bestämmer hon sig för att försöka ta reda på om IOGT-NTO har någon verksamhet just i hennes stad. Hon googlar, men det enda som kommer upp är riksorganisationens webbplats. Hon klickar runt en stund, men hittar inget som får henne att ta nästa steg.

Tänk om hon istället hade hittat den lokala föreningens webbplats. Med tydlig information om vad man gör, hur det kommande programmet ser ut, uppdaterad kontaktinformation och kanske med en inbjudan till en träff där även icke medlemmar är välkomna.

En webbplats med tydlig och lockande information sänker trösklarna.

I höstas lanserades nya iogt.se. I botten finns ett helt nytt publiceringssystem – WordPress – som är betydligt enklare att hantera än det tidigare. Och alla föreningar och distrikt har möjlighet att skapa sina egna webbplatser inom systemet!

– Det är enklare att förstå sig på än tidigare, säger Henry Ohlsson, webbansvarig på IOGT-NTO. Det kostar ingenting och man får dessutom support från oss. En annan fördel är att det finns en schysst grundstruktur och att den grafiska profilen blir rätt från början.

Idag finns ett hundratal undersajter för distrikt, föreningar och kamratstödsverksamheter under iogt.se. Blir det din förening som startar nästa sajt?

***

Så gör ni för att starta en föreningssajt

1. Om ni inte redan har inloggningsuppgifter måste ni kontakta Henry Ohlsson, webbansvarig på IOGT-NTO. Han nås enklast på henry.ohlsson@iogt.se eller 08-672 60 20.

2. Fundera på hur ni vill använda sajten och vem eller vilka som ska vara huvudansvariga för den. Det är klokt att utse en huvudredaktör, men se till att ni är flera som kan bidra med material till webbplatsen.

3. Bestäm vilken fast grundinformation som ska finnas på sajten. Troligen rör det sig om korta texter om föreningen, lokalen, kanske något om historien, kontaktuppgifter och så vidare. Lägg lite tid på att skruva på texterna så att de blir lättlästa och gärna lockande.

4. När grundinformationen är på plats är det dags att fylla på med nyheter. En nyhet kan vara allt från en inbjudan till nästa möte till ett kort referat eller ett meddelande om att tiden för ett möte är ändrad. Gör det enkelt för er och håll texterna korta och informativa. Använd gärna bilder!

5. Använd er av kalendariet. Genom att lägga in alla föreningens arrangemang i kalendariet gör ni det enkelt både för befintliga medlemmar och för den som är intresserad av att veta lite mer om vad föreningen sysslar med.

6. Se till att ha en sida speciellt för den som är intresserad av att veta mer eller kanske bli medlem. Vem ska man kontakta? Finns några arrangemang som är särskilt lämpade för den som vill lära känna föreningen lite bättre?

7. Uppdatera sidan ofta. Det finns inget som är så sorgligt som en övergiven webbplats. Fyll på med aktuell information och se till att kontaktuppgifter alltid är uppdaterade och aktuella.

Se också:

Sju tips för en bättre föreningssajt 

Starta en sida på Facebook

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer