Opioidkris i USA

Marknadsförare betalar miljardbelopp för roll i amerikansk opioidkris

Marknadsföringen hävdade att opioidläkemedlen var säkra att använda och inte skulle leda till beroende – nu förlikar sig marknadsföringsföretaget för att slippa rättegång.

Det är första gången ett marknadsföringsföretag förlikar sig i de omfattande rättsprocesser som följt på den amerikanska opioidkrisen rapporterar CNN. Publicis är ett franskt företag som hjälpte den amerikanska läkemedelsjätten Purdue Pharma att marknadsföra det smärtstillande opioidläkemedlet Oxycontin.

Mellan 2010 och 2019 hjälpte de läkemedelsbolaget med en marknadsföringskampanj som riktade sig till amerikanska läkare och som tonade ner riskerna för att bli beroende av Oxycontin. Istället uppmuntrades läkarna att skriva ut högre doser till sina patienter, oavsett om det var befogat eller inte.

Företaget har hävdat att de inte begått något fel eller brutit mot lagen men har gått med på betala böter på 350 miljoner dollar (ungefär 3,7 miljarder svenska kronor) och säger att de inte längre kommer att arbeta med opioidtillverkare. Pengarna kommer att betalas ut under de kommande två månaderna och ska användas för att motverka epidemin av överdoser som drabbat USA.

Mellan 1999 och 2020 beräknas mer än en halv miljon amerikaner ha dött av opioidöverdoser. Oxycontin har pekats ut som en av de drivande orsakerna bakom opioidkrisen.

Mer från Accent