Aureum Life

Fejkade annonser på Aureums nyhetssajt

Otto Larsson, chefredaktör på Cannabis i fokus som ägs av Aureum Life, vägrar att svara på Accents frågor.

I våras lanserade cannabisföretaget Aureum Life sin nyhetssajt Cannabis i fokus. Sidan pryddes av reklambanners från en uppsjö av företag, organisationer och myndigheter. Men det var något som inte stämde.

Välkända varumärken, djurskyddsorganisationer och svenska myndigheter fanns bland den nystartade sidans annonsörer. Staffan Hübinette, lärare på IOGT-NTO:s folkhögskola Tollare, reagerade när han såg en annons från Folkhälsomyndigheten på sidan och bestämde sig för att höra av sig till annonsören.

– De svarade att de inte hade något samarbete med Cannabis i fokus och att de skulle försöka åtgärda annonsen så snart som möjligt.

Staffan Hübinette fortsatte att mejla annonsörer på sajten som stack ut. Totalt hörde han av sig till 25 olika företag, organisationer och myndigheter.

– Ingen av annonsörerna jag fick kontakt med kände till att de hade annonser på Cannabis i fokus. De flesta blev tacksamma för informationen, men också upprörda över att deras varumärke utnyttjats.

Flera av annonsörerna svarade att de köper automatiskt genererade annonser som visas utifrån sökhistorik och att de inte specifikt valt att annonsera på Cannabis i fokus. Några svarade att de skulle se över möjligheten att förhindra att deras annonser syns på sidan eftersom de inte ville förknippas med Cannabis i fokus verksamhet.

Men andra annonsörer svarade upprört att de inte köpt annonser alls och menade att annonserna på Cannabis i fokus var framtagna utan deras medverkan. En organisation svarar så här på Hübinettes mejl:

”Den reklam du sett […] i nättidningen är inte en av [våra] annonser. Det har dessvärre visat sig att tidningen laddat ner och använt vår (liksom andra organisationers) logotype utan godkännande och utan vår vetskap. Det är djupt olyckligt att sådant här sker och vi kan försäkra dig om att vi tveklöst varken stödjer nättidningen, dess innehåll eller droger i någon form.”

Ett företag svarar:

”Vad i h-vete. Det där är inte vår annons. Jag kontaktar dom direkt. Tusen tack för att du uppmärksammade detta.”

Sedan detta uppmärksammades har många av de mer välkända varumärkenas annonser försvunnit från sidan och ersatts av annonsörer som säljer produkter relaterade till cannabis eller hampa. Cannabis i fokus publicerade även en artikel där de anklagade Staffan Hübinette för att skrämma bort deras annonsörer.

Kan annonsörerna ha upplevt dina mejl som hotfulla?

– Det vet jag inte. De svar jag fått är tvärtom tacksamma för att de blivit informerade, säger Staffan Hübinette.

Otto Larsson, chefredaktör på Cannabis i fokus, vill inte svara på frågor när Accent ringer upp. Han säger att han istället vill ha Accents frågor via mejl och lägger sedan hastigt på. Efter att han fått frågorna svarar han att han inte har någon kommentar till om Cannabis i fokus förfalskat annonser. Han vill heller inte svara på ifall man använt sig av förfalskade annonser för att bygga trovärdighet, eller om de fortfarande anser det vara ett effektivt sätt att skapa trovärdighet för sajten.

I artikeln om Staffan Hübinette hävdade Cannabis i fokus att han är ”kopplad till Accent”, vilket är felaktigt. Staffan Hübinette har länge arbetat på IOGT-NTO:s folkhögskola Tollare och Accent är IOGT-NTO:s medlemstidning, som görs av en redaktionellt självständig redaktion med chefredaktören som ansvarig utgivare. Däremot har Staffan Hübinette intervjuats i Accent ett flertal gånger (i likhet med företrädare för Aureum Life) men han är inte en medarbetare på redaktionen. Inte heller detta påstående är något som Otto Larsson vill förklara genom att svara på Accents frågor.

Accent har varit i kontakt med ett flertal annonsörer som bekräftar att de ofrivilligt fått annonser upplagda på Cannabis i fokus. De har dock inte velat ställa upp på intervju utan föredrar att lägga händelsen bakom sig.

Förbjuds göra reklam

Läkemedelsverket förbjuder det svenska cannaibisbolaget Aureum från att göra reklam.

Mer från Accent