Krönika

Eva Ekeroth: Alkoholromantiken frodas efter dom

Ganska precis en vecka tog det, sedan var de här, de förföriska annonserna med vinflaskor så väl kylda att de var täckta av kondens, och upphällt vin i glasen intill. Vinannonser med slott, havskräftor och Måns Zelmerlöw har också synts i dagspressen. Vad var det som hände? Jo, patent- och marknadsöverdomstolen friade i våras Mackmyras whisky­reklam för överträdelse av bildregeln. Domstolen ansåg nämligen att regeln strider mot EU-rätten. Det är en märklig bedömning. Flera andra länder har liknande regler, till exempel Frankrike.

”En vecka tog det innan de var här, annonserna med vinflaskor täckta av kondens, och vin i glasen intill.”

Bildregeln skyddade oss mot påträngande reklam. Annonser fick endast visa själva varan eller de råvaror som ingår, enstaka förpackningar, företagets varumärke eller liknande. Alltså inga människor, ingen mat och inga vackra naturbilder.

De anmälda annonserna från Mackmyra visade deras produkter i olika miljöer; på en bardisk, i naturen och vid havet. De fälldes av Stockholms tingsrätt för otillbörligt användande av bilderna i sociala medier. Mackmyra överklagade och patent- och marknadsöverdomstolen friade för brottet mot bildregeln. Fyra av de sex annonserna fälldes ändå på grund av en annan regel i alkohollagen, den så kallade måttfullhetsregeln, som domstolen bedömde var förenlig med EU-rätten.

Konsumentombudsmannen, KO, överklagade friandet och nu ska frågan avgöras i Högsta dom­stolen. Förr var Sverige förskonat från alkoholreklam, men numera har vi den överallt. Håll tummarna för att en ny dom låter oss slippa den nya typen av reklam!

Mer från Accent