Barnperspektiv

Kampanjvecka för de osynliga barnen

På måndag inleds för sjätte året i rad kampanjveckan Spela roll. Syftet är att öka medvetenheten om alla barn som växer upp i familjer där någon dricker för mycket.

I år är den främsta målgruppen för kampanjen, som pågår 8–14 februari, resurspersonal på Sveriges alla skolor. Det vill säga vaktmästare, matbespisningspersonal, skolvärdar, bibliotekarier med flera.

– Till exempel vaktmästaren som lägger märke till att lilla Pelle varje eftermiddag dröjer sig kvar i skolan och inte verkar vilja gå hem. Då kan en klapp på axeln och en vänlig fråga om hur det är betyda mycket. Vaktmästaren kan hjälpa Pelle att få kontakt med elevhälsan där han kan få hjälp, förklarar Mia Sundelin, samordnare för lokalt förebyggande samverkan på CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.

Det är sjätte gången Spela roll-veckan arrangeras i Sverige, och bakom kampanjen står förutom CAN, Barnhälsovården Stockholms läns landsting, Blå bandet, Ersta vändpunkten, Hela människan, Junis, Nätverket de glömda barnen Västra Götaland, Simon (Svenskar och invandrare mot narkotika), Trygga barnen och Stockholms läns nykterhetsförbund.

Inspirationen kommer från USA, Storbritannien och Tyskland, där man länge genomfört så kallade uppmärksamhetsveckor, Children of Alcoholics Week, just denna vecka.

– De här barnen finns i varje skolklass och de flesta av oss känner något barn i vars hem det dricks för mycket alkohol eller andra droger används. Vi vill visa barnen att vi vet att de finns, att de inte är glömda, och att det finns hjälp att få, säger Mia Sundelin.

I år är som sagt målgruppen skolornas resurspersonal. I fjol riktade sig kampanjen mot elevhälsan och valåret 2014 var landets politiker i fokus. Nästa år är det dags för förskolan.

Hittills finns ett 80-tal olika aktiviteter som är planerade listade i kalendariet på kampanjens hemsida duspelarroll.se, men det kommer att pågå fler aktiviteter än de som står där, säger Mia Sundelin.

– Det handlar om så olika typer av aktiviteter, allt från seminarier och filmvisningar till att skriva insändare i lokaltidningen. Alla kan göra något, syftet är inte att alla ska bli proffs.

På hemsidan finns informationsmaterial att ladda ner för den som vill, bland annat ett vykort med handfasta tips på vad man kan göra.

– Jag hoppas att alla tar reda på vilken hjälp som finns att tillgå för de här barnen på den ort man befinner sig. Och att man sedan funderar på vad man själv kan göra. Och slutligen hoppas jag förstås att kampanjen bidrar till att barn får den hjälp de behöver, säger Mia Sundelin.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer