Industrins självreglering fungerar inte – underåriga i USA ser lika mycket reklam som de som får dricka. De som känner igen reklamen dricker mer än andra.
Stater som har legaliserat cannabis eller tillåter försäljning av så kallad medicinsk marijuana har också sett en stor ökning av antalet cannabisrelaterade besök inom akutvården.
Alkoholen letar sig in i glass, godis och snart kanske inte ens kaffe latten är fredad. I USA testar kafékedjan Starbucks den nya smaken ”Dark Barrel Latte”.
Indianreservatet Pine Ridge i South Dakota lider av de högsta nivåerna av alkoholism, spädbarnsdödlighet, tonårssjälvmord och fetalt alkoholsyndrom i hela USA - trots att alkohol är förbjudet. Dokumentärfilmen ”Sober Indian - Dangerous Indian” skildrar alkoholens baksidor - och nyktert hopp.
Tonåringar väljer tre gånger så ofta de alkoholmärken som marknadsförts i program de sett på TV än andra märken. Det visar en ny studie och ger därmed ytterligare belägg för att unga påverkas av reklamen.
Sedan cannabis legaliserades i Colorado har en mängd olika produkter som innehåller drogen dykt upp, bland annat godis. I fredags föreslog en arbetsgrupp ett antal restriktioner för att barn inte ska få i sig cannabis.