Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.
  • Alkohol
  • Narkotika
  • Nykterhet
  • Podd

Marknadsföring

Cricketförbund avbryter samarbete med alkoholindustrin

11 september 2013 Västaustraliensiska cricketförbundet vill inte längre kopplas samman med alkohol. De har därför brutit samarbetet med sina tidigare sponsorer.

Forskare: Så når alkoholindustrin unga via nätet

2 september 2013 Alkoholindustrin använder Twitter för att marknadsföra sina produkter till underåriga. Det har australiensiska forskare noterat och oroar sig nu för följderna.

"Utredningen legitimerar olaglig verksamhet"

9 juli 2013 Ge Konsumentombudsmannen rätt att stoppa pågående alkoholmarknadsföring och inrätta tillsyn av hemleveranser av importerad alkohol – det föreslår en statlig utredning idag. Kritiker menar att man riskerar att legitimera en olaglig verksamhet.

Alcohol concern: Begränsa alkoholreklamen

14 juni 2013 Marknadsföringen av alkohol måste omedelbart ändras. Dessutom borde alkoholreklam förbjudas i samband med idrotts-, kultur- och musikevenemang, anser den brittiska organisationen Alcohol Concern.

Möt Ökenråttan och Vinballen

7 maj 2013 I dagarna startar IOGT-NTO en stor kampanj för att sätta organisationen och dess frågor på kartan. Huvudkaraktärer i den årslånga kampanjen är seriefigurerna Ökenråttan och Vinballen. Så här presenteras de av kampanjen.

Kampanjstart: Så ska IOGT-NTO synas under året

7 maj 2013 I samband med Folknykterhetens vecka drar IOGT -NTO:s stora kampanj igång. Under det kommande året ska organisationen bli ännu mer välkänd för svenska folket.

Ölföretagen vill nå unga genom festivalerna

8 april 2013 IQ har undersökt 27 svenska festivaler och konstaterar att var fjärde har en alkoholleverantör som sponsor. Alkoholsponsring förekommer oftast när festivalen riktar sig till personer mellan 18 och 24 år.

Kraftig ökning av alkoholreklamen i Sverige

26 mars 2013 Alkoholindustrin satsar allt mer på reklam. Förra året lades 928 miljoner kronor på alkoholreklamen medan det 2011 satsades 838 miljoner. Alkoholreklamen har ökat mer än genomsnittet för reklaminvesteringar.

Alkoholindustrins nya målgrupp: äldre

7 mars 2013 En åldrande befolkning gör att alkoholindustrin mer och mer riktar in sig på konsumenter över 60. Det menar forskaren Sally Casswell från Nya Zeeland

Så marknadsförs svensk vodka i USA

9 november 2012 Det snabbast växande vodkamärket i USA heter Svedka. Spriten tillverkas i Lidköping av Lantmännen. Nu beskylls marknadsföringen för att vara sexistisk – se annonserna här och bedöm själv.
Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.

Tidningen Accent, Box 12825, 112 97 Stockholm
Besök: Gammelgårdsvägen 38, Stora Essingen

accent@iogt.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jens Wingren, jens.wingren@iogt.se.

  • Kontakt
  • Om Tidningen
  • Tidningsarkiv
  • In English
Läs tidigare nummer av
Accent
© Tidningen Accent 2025
Cookiepolicy Personuppgiftspolicy
  • IOGT-NTO-rörelsen
  • Medlemmen
  • Krönikor
  • Kultur
  • Forskaren
  • Personporträtt

  • Kontakt
  • Om Accent
  • Tidningsarkiv
  • Nyhetsbrev
  • In English

  • Cookiepolicy
  • Personuppgiftspolicy
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Missa inget från Accent

Genom att anmäla dig godkänner du Tidningen Accents personuppgiftspolicy.