Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.
  • Alkohol
  • Narkotika
  • Nykterhet
  • Podd

Magnus jägerskog

Alkohol vanligt i bloggosfären

18 juni 2014 Unga kvinnor bloggar ofta och läser också andras bloggar. Allt oftare förekommer alkohol i inläggen, något som bloggarna själva tror påverkar konsumtionen.

”Fyllepodden” tar upp viktiga frågor om alkohol

28 maj 2014 Den nya ”Fyllepodden” ska handla om alkohol utan att moralisera. Första avsnittet handlar om vad man gör om någon i familjen dricker för mycket.

Alkoholreklamen spränger miljardvallen

29 januari 2014 Investeringarna i alkoholreklam fortsätter att öka – förra året sprängdes miljardstrecket. Nu efterlyser Magnus Jägerskog på IQ en tuffare tillsyn av alkoholreklamen.

Vanligt med tjat om att dricka alkohol

25 november 2013 Enligt en ny undersökning har sex av tio varit med om att någon tjatat på dem att dricka. Var fjärde har druckit på grund av tjatet.

Svenskar dricker mer på semestern

20 juni 2013 Över hälften av svenskarna dricker mer alkohol under semestern och ännu fler dricker oftare.

Unga tycker att vuxna dricker för mycket

6 maj 2013 Hälften av alla tonåringar mellan 14 och 16 år tycker att många vuxna dricker mer än de borde. Åsikten delas av 70 procent av tonårsföräldrarna.

Ungdomar borde dricka mindre – tycker unga

22 april 2013 Drygt två av tre tonåringar mellan 14 och 16 år tycker att många ungdomar dricker mer än de borde.

Majoritet av svenska tonåringar vill att föräldrar pratar om alkohol

15 april 2013 En färsk undersökning som IQ har genomfört visar att åtta av tio ungdomar mellan 14-16 år tycker det är bra om föräldrar pratar med tonåringar om alkohol.

Ölföretagen vill nå unga genom festivalerna

8 april 2013 IQ har undersökt 27 svenska festivaler och konstaterar att var fjärde har en alkoholleverantör som sponsor. Alkoholsponsring förekommer oftast när festivalen riktar sig till personer mellan 18 och 24 år.

Kraftig ökning av alkoholreklamen i Sverige

26 mars 2013 Alkoholindustrin satsar allt mer på reklam. Förra året lades 928 miljoner kronor på alkoholreklamen medan det 2011 satsades 838 miljoner. Alkoholreklamen har ökat mer än genomsnittet för reklaminvesteringar.
Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.

Tidningen Accent, Box 12825, 112 97 Stockholm
Besök: Gammelgårdsvägen 38, Stora Essingen

accent@iogt.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jens Wingren, jens.wingren@iogt.se.

  • Kontakt
  • Om Tidningen
  • Tidningsarkiv
  • In English
Läs tidigare nummer av
Accent
© Tidningen Accent 2025
Cookiepolicy Personuppgiftspolicy
  • IOGT-NTO-rörelsen
  • Medlemmen
  • Krönikor
  • Kultur
  • Forskaren
  • Personporträtt

  • Kontakt
  • Om Accent
  • Tidningsarkiv
  • Nyhetsbrev
  • In English

  • Cookiepolicy
  • Personuppgiftspolicy
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Missa inget från Accent

Genom att anmäla dig godkänner du Tidningen Accents personuppgiftspolicy.