Efter gårdagens diskussioner på Twitter backar nu alkoholföretaget Carlsberg – och medger att de gjorde fel när de använde hashtaggen #almedalsdrinken för att marknadsföra sin alkoholfria drink.
Gränshandeln ligger inte bakom ungas drickande, skriver forskare från CAN. De menar att Carlsbergs vd bortser från befintlig kunskap om den svenska alkoholpolitiken.
Öljätten Carlsberg säljer allt mer alkoholfri öl i Sverige. Samtidigt satsar man på att expandera i Ryssland, där man ser ett ökat intresse för öldrickande.
Bryggerijätten Carlsberg gör en rörelsevinst under andra kvartalet i år med 3,6 miljarder danska kronor. En ökning med sex procent jämfört med motsvarande period förra året.
Den som köpt en burk Pepsi Max i dagarna kan bli överraskad. Istället för läskedryck så har Carlsberg Sverige felaktigt levererat 1 872 Pepsi Max burkar innehållande alkoläsk till Lidlbutiker i södra Sverige.
Efter Göteborgs Postens granskning av alkoholkulturen på Chalmers och kritik från, bland andra, Anna Carlstedt och Peter Friberg tar Carlsberg bort reklamen från chalmeristernas rockar.
”Stoppa bryggeriernas sponsring av Chalmerscortègen” skriver Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO, och Peter Friberg, professor och överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och ordförande i Svenska Läkaresällskapet, i en gemensam debattartikel i GP.
Venstre och De Konservative menar att den danska ekonomiska tillväxten står och faller med lägre avgifter på läsk, öl och vin. Detta trots att inga belägg finns för att en sådan skattesänkning skulle leda till annat än ökade vinster för Carlsberg, skriver Jyllands-Posten i en ledare.
Bryggerijätten Carlsberg hakar på den alkoholfria trenden och satsar 5 miljoner kronor i ny utrustning för att effektivisera anläggningen i Falkenberg.