Öl

Alkoholfri öl växer snabbast hos öljätten Carlsberg

Öljätten Carlsberg säljer allt mer alkoholfri öl i Sverige. Samtidigt satsar man på att expandera i Ryssland, där man ser ett ökat intresse för öldrickande.

Efter flera år av sjunkande siffror vänder det nu för öljätten Carlsberg. Åtminstone inom det alkoholfria ölsortimentet. Carlsberg är marknadsledande och medan uppgången för all alkoholfri öl ligger på 45 procent för hela dagligvaruhandeln har Carlsberg ökat med 62 procent. (Företagetd marknadsandel av den alkoholfria ölen ligger på 56 procent).

Det skriver Dagens Industri den 29 november i en artikel om bryggerijätten Carlsberg.

– Sverige är ett av de ledande länderna med hög tillväxt, men det växer fint även i Danmark och Frankrike exempelvis, säger koncernchefen Jörgen Buhl Rasmussen till Dagens Industri.

Men samtidigt som Carlsberg ser goda möjligheter att tjäna pengar på alkoholfri öl i Sverige och Europa, sneglar man även österut – men då gällande öl med alkohol. Under många år har marginalerna fallit och man har tvingats minska på sin administration i Ryssland för att anpassa sig efter den minskade försäljningen.

– Men jag är lika övertygad  som för två år sedan om att Ryssland kommer tillbaka till tillväxt, inte bara i värde utan också i volym. Konsumenterna spenderar mer pengar på öl varje år, trots förutsättningarna, säger Jörgen Buhl Rasmussen.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer