Alkoholindustrin satsar allt mer på reklam. Förra året lades 928 miljoner kronor på alkoholreklamen medan det 2011 satsades 838 miljoner. Alkoholreklamen har ökat mer än genomsnittet för reklaminvesteringar.
Ingen sponsring till idrotten! Ökad arbetslöshet! Skapar fler problem än det löser. Hoten är många från alkoholindustrin i Sydafrika när regeringen vill införa alkoholreklamförbud.
I Norge har bland annat TV3 valt att avstå från att sända alkoholreklam, trots ett nytt EU:s direktiv som ger dem möjlighet. I ett öppet brev frågar IOGT-NTO varför TV3:s ägare MTG sänder alkoholreklam till Sverige, trots att det är förbjudet även här.
Alkoholindustrin kringgår regler om alkoholreklam till unga genom att använda internet och Facebook. Australiska myndigheter anser att reglerna bör ses över, skriver Courier Mail.
Myndigheten för radio och TV begär att deras brittiska motsvarighet, Ofcom, kräver av TV kanalerna TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9 att de följer svenska regler och slutar sända alkoholreklam. Bakgrunden är den anmälan som IOGT-NTO lämnade in till Granskningsnämnden våren 2011.
Det snabbast växande vodkamärket i USA heter Svedka. Spriten tillverkas i Lidköping av Lantmännen. Nu beskylls marknadsföringen för att vara sexistisk – se annonserna här och bedöm själv.
Med senaste numret av Sidas tidning OmVärlden följde en reklambilaga från ett alkoholföretag. Flera organisationer, däribland IOGT-NTO, ifrågasätter om det är förenligt med Sidas policy.
Alkoholindustrin tar efter tobaksbolagen och riktar in sig på utsatta grupper i samhället. Det visar en ny rapport från Center on Alcohol Marketing and Youth vid Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health.