Alkoholindustrin bryter ständigt mot sina egna regler och riktlinjer när det gäller marknadsföring enligt ny studie. "Kontrollen måste ligga på oberoende myndighet", säger en av forskarna.
Alkoholindustrin använder Twitter för att marknadsföra sina produkter till underåriga. Det har australiensiska forskare noterat och oroar sig nu för följderna.
Ge Konsumentombudsmannen rätt att stoppa pågående alkoholmarknadsföring och inrätta tillsyn av hemleveranser av importerad alkohol – det föreslår en statlig utredning idag. Kritiker menar att man riskerar att legitimera en olaglig verksamhet.
Marknadsföringen av alkohol måste omedelbart ändras. Dessutom borde alkoholreklam förbjudas i samband med idrotts-, kultur- och musikevenemang, anser den brittiska organisationen Alcohol Concern.
Efter Göteborgs Postens granskning av alkoholkulturen på Chalmers och kritik från, bland andra, Anna Carlstedt och Peter Friberg tar Carlsberg bort reklamen från chalmeristernas rockar.