alkoholreklam

”Förbud mot alkoholreklam skadar ekonomin”

Att införa restriktioner för alkoholreklam skulle få negativa effekter för industrin och ekonomin. Den slutsatsen drar Sydafrikas handelskammare.

− Restriktioner för alkoholreklam skulle inte bara ha negativa konsekvenser för viktig industri i Sydafrika, utan skulle även påverka andra branscher som reklamindustrin, återförsäljare och hotell och restaurangbranschen, säger Neren Rau, chef för South African Chamber of Commerce and Industry (Sacci)

En kommitté har tillsatts för att bekämpa alkohol- och narkotikamissbruk. Kommittén har tagit fram ett förslag till ny lag om alkoholreklam och åberopar i förslaget en rad källor, från både myndigheter och civilsamhället, som stöder behovet av restriktioner.

Alkohol är den tredje ledande riskfaktorn för sjukdom och för tidig död i Sydafrika. Kommittén anser att åtgärderna som industrin själva vidtagit för att minska skadorna, till exempel att stödja ansvarsfullt drickande, inte givit några resultat.

− Förbud leder inte till önskade resultat. Restriktioner kan bidra till att företag tvekar att etablera sig i Sydafrika. Alkoholmissbruk är ett symptom på allvarliga socioekonomiska och sysselsättningsutmaningar. Tar man itu med de utmaningarna kommer även missbruket att minska, säger Neren Rau.

Mer från Accent