Alkoholindustrin tar efter tobaksbolagen och riktar in sig på utsatta grupper i samhället. Det visar en ny rapport från Center on Alcohol Marketing and Youth vid Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health.
Forskare i Storbritannien har kartlagt industrins inflytande over alkoholpolitiken. De har funnit att industrin har nära kontakter med parlamenten i både Edinbourough och Westminister och att det påverkar utformningen av politiken.
"Natta barnen, slå dig ned med ett glas Mommy Juice. Det är du värd.”, så lyder slogan för ett av flera nordamerikanska vinmärken riktade till kvinnor.
Alkoholindustrin har misslyckats med att frivilligt sätta varningstexter på flaskor och burkar i Australien. Det visar en oberoende genomgång. Experter anser …
Europas största alkoholproducenter har kommit överens om regler för marknadsföring. Syftet är att stärka självregleringen – en metod som dock ifrågasätts. …
Leverantören Berntson marknadsför spritmärket Jägermeister i strid men alkohollagen. Det anser Konsumentombudsmannen (KO) som stämmer bolaget inför Marknadsdomstolen, enligt Svenska Dagbladet. …
Bryggarföreningen i Tanzania sponsrar Sportjournalisternas förbunds mediegala med ett belopp motsvarande 250 000 svenska kronor. Tanzania Daily News skriver att Stephen …