Kampanj

Kritik mot byråval

När IOGT-NTO presenterade vilka byråer man valt att arbeta med i samband med kampanjen reagerade en medlem på att en av dem – reklambyrån Digitas – också gör jobb för Norrlands Guld. Nu blir valet av leverantör en kongressfråga.

För att genomföra IOGT-NTO :s stora kampanj 2013–2014 har IOGT-NTO:s kommunikationsenhet valt att samarbeta med pr-byrån Reformklubben och reklambyrån Digitas. Nu kritiseras valet av den senare byrån.

– Det är ett problem att man valt att samarbeta med en reklambyrå som också arbetar åt alkoholindustrin, säger Morgan Öberg, medlem i IOGT-NTO och själv kommunikatör till yrket. De har jobbat för att få människor att dricka mer, precis vad vi jobbar mot. Jag tycker inte att det är rätt val.

Sofia Karlsson, kommunikationschef på IOGT-NTO , försvarar beslutet.

– Vi hade en stor diskussion om det här innan vi bestämde oss, säger hon. Digitas har inte kvar Norrlands Guld som kund idag så vi tog beslutet att arbeta med dem. I det här fallet är de underleverantörer till Reformklubben som har så stora fördelar att det vägde över.

Morgan Öberg är inte nöjd med förklaringen och har nu skrivit en motion till sommarens kongress om att IOGT -NTO ska skaffa sig en leverantörspolicy som skulle omöjliggöra den här typen av samarbeten i framtiden.

– Det finns massor av byråer som inte arbetar med alkoholindustrin. Jag har svårt att förstå varför vi ska arbeta med några som engagerat sig så djupt i att få folk att dricka.

Mer från Accent