I filmen berättar barn hur de upplever att vuxna beter sig när de har druckit alkohol.
– Vi publicerade den på Vit juls Instagram ungefär en vecka före jul. IOGT-NTO gjorde och publicerade filmen för några år sedan. Visningarna började rulla in och exploderade sedan, säger Molly Giacone, kommunikatör på Junis.
Vad gjorde ni för att filmen skulle få sådan spridning?
– Vi som jobbar med Vit jul, eller närmare bestämt våra praktikanter Jonna Erdös och Vincent Vargas Löfstedt, hade tidigare hört av sig till många influensers, kändisar och instagramprofiler och bett dem att dela vårt budskap. Tack vare att konton med många följare delade filmen fick den så stor spridning utanför våra egna följare.
På några få dagar kom filmen upp i över 2 miljoner visningar och nästan 1,2 miljoner konton nåddes.
– Hittills har den även fått 14 885 gilla-markeringar och 177 kommentarer. Filmen genererade också cirka 1 000 nya följare till Vit juls Instagramkonto. De som spred filmen vidare var allt från privatpersoner med knappt några följare till stora profiler men några hundratusen upp till en miljon följare. Det var främst influensers av olika slag, träningsinfluensers, modeinfluensers och tv-profiler, men även programledare, fotbollsspelare och andra.
”Filmen lyfter ett perspektiv som inte lyfts tidigare. Den går rakt in i hjärtat och berör.”
Molly Giacone
Varför tror du att så många delade filmen?
– Den lyfter ett perspektiv om inte lyfts tidigare, att barnen med egna ord, ofiltrerat får berätta hur de upplever vuxna när de har druckit. Det går rakt in i hjärtat och berör mer än när en vuxen ska beskriva hur det är. Många kanske också känner igen egna upplevelser från när de var barn.
Molly Giacone tror att avsaknaden av pekpinnar gör filmen tilltalande.
– Det finns inget moraliserande i den, vilket gör det lättare att ta till sig budskapet. Framför allt är det väldigt kul att vi lyckades nå så många utanför nykterhetsrörelsen. I princip alla höll med om budskapet och uppmanande sina följare att ta en vit jul. Många delade också sina egna upplevelser av alkohol och julen.
Idag, den 18 januari, är sista chansen att delta i en Vit julaktivitet för den här gången. Klockan 14.00 bjuder nämligen Junis Lyckseles framtid in till bad.