Ungas drickande

IQ väljer Tiktok för serie om fylla

– Vill vi nå unga så är det där vi ska vara, säger Mojtaba Ghodsi, VD.

Enligt IQ är Ruset Sveriges första dramaserie på Tiktok. Sabina Ddumba, Wilma Lidén, Fabian Penje och Juan Carlson spelar de fyra huvudrollerna. Serien, som handlar om om fylla, svek och kärlek släpps med ett avsnitt per dag i tio dagar.

– Vi valde Tiktok eftersom det är en av de mest växande kanalerna för målgruppen 18–29 år. Vill vi nå dem så är det där vi ska vara, säger Mojtaba Ghodsi, VD på IQ, Systembolagets dotterbolag.

Han ser fler anledningar till att synas på Tiktok.

– Det är en bra plats att vara på också ur det perspektivet att det finns gott om alkoholvänligt och alkoholromantiserande inslag där. Då kan vi bli en balansfaktor.

Är du själv på Tiktok?

– Ja, jag har ett konto och kollar ibland, men inte som målgruppen, som kan hänga där flera timmar om dagen. 

Gillar du filmerna?

– Jag tycker de är jättebra. Det är tio avsnitt på två till fyra minuter. De utspelar sig under en stökig sommarhelg på landet. De innehåller romantik, drama och relationer. Det blir också tydligt hur alkoholen som finns där påverkar allt som händer.

Vad är syftet med Ruset?

– Bakgrunden är att ungas attityd till alkohol har ändrats. Det är stor skillnad jämfört med för tio, femton år sedan. Allt fler säger sig kunna ha kul utan alkohol och fler gör egna val, oberoende av andra. 

Trots att trenden går i positiv riktning så anser IQ att allt för få känner till det. 

– Vi vill ge vind i ryggen åt dem som gör valet att avstå och förhoppningsvis inspirera fler. Vi vill att man ska känna trygghet i sitt val.

I Ruset möter vi Niva (Wilma Lidén), som är hemligt kär i sin bästa kompis Alba (Sabina Ddumba). Under helg måste Niva välja – ska hon avslöja sin hemlighet eller följa med de andra i jakten på ruset.

Manuset är skrivet av systrarna Tove Forsman och Sofie Forsman och regisserad av Rojda Sekersöz.

Mer från Accent