Ungas drickande

Systembolaget lanserar vin för unga – IOGT-NTO protesterar

Vin på burk, med ungdomlig smak, ska få unga att bli vinkonsumenter. "Det är inte Systembolagets uppdrag att stimulera till ökad konsumtion," kommenterar IOGT-NTO.

I en intervju i Expressen på tisdagen säger Systembolagets kategorichef Gad Pettersson att vin på burk är här för att stanna. Flaskor är tunga och det är både dyrt och miljöovänligt att transportera dem. Särskilt om de kommer långt bortifrån, som Sydamerika, Sydafrika eller Australien. Då är aluminiumburkar betydligt lättare att hantera.

Enligt Gad Pettersson möter dock förpackningen vissa utmaningar. Vin har traditionellt förvarats i flaskor och många hävdar att det mår bäst i den förpackningen, så ett visst motstånd finns det säkert mot nymodigheten.

– Det är ett bra sätt att väcka intresse för vin hos unga vuxna, ett sätt att göra vin ”mindre mossigt”, säger Gad Pettersson till Expressen.

Uttalandet fick IOGT-NTO att gå i taket och protestera på Twitter.

– Vi vet ju att vin inte tilltalar unga på samma sätt som öl och han säger i princip att unga dricker för lite vin, säger Magnus Jonsson, drogpolitisk chef på IOGT-NTO.

Att marknadsföra viner till unga är heller inte helt nytt för Systembolaget. Under rubriken ”vita viner” i deras sortiment är det första som dyker upp en burk av märket Leva som innehåller ett vin vars smak beskrivs som ”Fruktig, ungdomlig smak med inslag av päron, honungsmelon, fläder och citrus.”

– Det här är ju en kampanj för att nå en ny målgrupp. Men det är inte Systembolagets uppdrag att hitta nya grupper och stimulera till ökad konsumtion, säger Magnus Jonsson.

Även IOGT-NTO:s ordförande, Lucas Nilsson, kommenterade saken på sin Facebooksida där han bland annat skrev: ”Det är oerhört oroväckande när Systembolaget pratar om att väcka intresse för alkoholprodukter. Anledningen till att vi har ett alkoholmonopol är för att begränsa vinstintresset och därmed konsumtionen.”

Systembolaget hävdar att medarbetarens uttalande gäller hållbarhet och Systembolagets engagemang för en hållbar framtid.

– Systembolaget förespråkar aldrig merköp eller försöker uppmuntra till att handla hos oss. Om man väljer att handla hos oss vill vi genom god service berätta om de hållbara alternativ som finns. Om uttalandet tolkas annorlunda beklagar vi detta. Miljömedvetenhet och intresse för hållbarhet finns att hitta i alla åldrar. Intentionen vara att upplysa och ingenting annat, säger Anders Porelius, presschef på Systembolaget

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer