Tidigare i år gick Internationella olympiska kommittén, IOK, ut med att man skrivit under ett sponsringsavtal med öljätten AB InBev. Nu inleder IOGT-NTO internationella moderorganisation Movendi International en kampanj mot samarbetet.
– Idrotten kommer nu bli en plattform för det största ölföretaget i världen att marknadsföra sig, säger Kristina Sperkova, ordförande för Movendi International.
I ett öppet brev till IOK:s ordförande Thomas Bach skriver hon att den olympiska tanken försvinner när man prioriterar vinstgivande samarbeten framför barns rättigheter. Hon skriver att alkohol skadar barn på en global skala och är den näst största faktorn till sjukdom för personer mellan 10 och 24 år. Enligt Movendi kommer IOK genom avtalet ge alkoholindustrin en plattform att nå fler barn med sin marknadsföring under de olympiska spelen.
Movendi uppmanar nu IOK och alla andra olympiska kommittéer att leva upp till sina ideal genom att riva upp avtalet med AB InBev. De uppmanar också likasinnade att höra av sin till sitt lands olympiska kommitté för att protestera mot avtalet.
– Olympiska spel är alltid en historisk händelse som följs av flera miljarder människor, bland annat barn. Olympiska kommittén prioriterar profit över sin egen vision att tjäna mänskligheten och bygga en bättre värld, säger Kristina Sperkova.
IOK:s ordförande Thomas Bach kallade samarbetet för ”en perfekt matchning” och pratade om ”glädje för sport och livet” när samarbetet presenterades.
IOK och AB InBev framhåller att sponsoravtalet kommer att fokusera på alkoholfri öl då det är en växande marknad som kan skapa ett mer ansvarsfullt och måttfullt drickande. Men tidigare forskning har visat att det är varumärket snarare än alkoholhalten som konsumenter tar med sig från reklamen.
AB InBev, som äger ölmärken som Corona, Budweiser och Stella Artois har vägrat att avslöja hur mycket de fått betala för att få till avtalet.