Det är alkoholjätten AB InBev, som äger märken som Corona, Budweiser och Stella Artois som kommer att sponsra de olympiska spelen. Den internationella olympiska kommitténs, IOK, ordförande Thomas Bach kallade samarbetet för ”en perfekt matchning” och pratade om ”glädje för sport och livet” när samarbetet presenterades, rapporterar CNN.
Centrum för sponsoravtalet, som sträcker sig över de tre kommande olympiska spelen kommer vara den alkoholfria Corona Cero. Undantaget OS i Los Angeles 2028 då den 3,5-procentiga ölen Michelob ULTRA kommer vara i fokus.
IOK och AB InBev framhåller att sponsoravtalet kommer att fokusera på alkoholfri öl då det är en växande marknad som kan skapa ett mer ansvarsfullt och måttfullt drickande. Men tidigare forskning har visat att det är varumärket snarare än alkoholhalten som konsumenter tar med sig från reklamen.
AB InBev har vägrat att avslöja hur mycket de fått betala för att få till avtalet, men att sponsra ett OS innebär att alkoholjätten kan nå ut med sitt varumärke på en skala som är svår att överträffa. OS i Tokyo nådde över 3 miljarder tittare runt om i världen.