Alkohol

Lågprisöl bakom ökad ölförsäljning på Systembolaget

De stora öltillverkarnas billigaste märken säljer bra och täcker upp när andra märken tappar marknadsandelar.

Ölförsäljningen på Systembolaget ökade med 8 miljoner liter under förra året. En stor del av ökningen beror på att kunderna köper mer av billig öl skriver Beer News som kammat igenom Systembolagets försäljningssiffror.

Under 2024 lanserades flera billiga ölvarianter från stora bryggerier på Systembolaget. Spendrups lanserade sitt lågprisalternativ Lucky Bit och Åbros Ey’Bro släpptes på halvlitersburk till rekordlågt literpris. Tillsammans med Åbros andra lågprismärke The Bear sålde dessa tre billiga ölsorter från stora bryggerier 22,6 miljoner liter, av vilka 10,4 miljoner liter utgjorde en ökad försäljning jämfört med året innan.

Åbro ökade sin försäljning på Systembolaget med 13 procent jämfört med 2023 efter att ha lanserat sina nya lågprisalternativ. Totalt sålde Åbro sex miljoner liter mer 2024 än året innan och det är lågprismärkena som står för den största delen av ökningen. Under mars planerar Åbro att lansera ytterligare ett lågprisöl med samma literpris som Ey’Bros halvlitersburk.

Även Spendrups försäljning på Systembolaget ökade med tre procent under 2024. Flera av Spendrups varumärken tappade under året men minskningen vägdes upp av lågprismärket Lucky Bait. Märket lanserades i mitten av året men hann ändå sälja fyra miljoner liter innan årsskiftet.

Carlsberg, som är Systembolagets näst största ölleverantör efter Spendrups, har ännu inte gett sig in i lågpriskriget.

Mer från Accent