När alkoholindustrin tar fram appar för att låta sina kunder hålla koll på sin konsumtion så blir det lätt fel enligt en ny studie. Apparna använder sig ofta av vilseledande strategier, utelämnar viktig information och riskerar i längden att få användaren att dricka mer än vad den hade gjort annars. Det skriver News-Medical.
Forskare från London School oh Hygene and Tropical Medicine har jämfört 15 appar som tagits fram av alkoholindustrin med 10 appar från hälsomyndigheter i Storbritannien, Irland, Kanada, Nya Zeeland och Australien. I den senare kategorin av appar hittade forskarna ingen information som de ansåg vilseledande, medan man hittade problem i alla förutom en av industrins appar.
– Vår studie har hittat tecken på att man ger sig på kulturellt sårbara personer, använder sig av grupptryck och till och med blandar samman de bevisade riskerna med hög alkoholkonsumtion med felaktig information, säger Elliot Roy-Highley, en av forskarna bakom studien.
Genom valet av vilken information som når användaren menar forskarna att alkoholindustrin med hjälp av apparna ger konsumenter en skev bild av riskerna med att dricka alkohol. Industrins appar informerade exempelvis i mycket mindre utsträckning om alkoholens cancerrisker. 53 procent av dem informerade om vad som utgör en standardenhet alkohol och 60 procent upplyste om vad ett rekommenderad veckointag av alkohol är. Bara hälften av apparna informerade faktiskt användaren om ifall hen drack mer än rekommenderade mängder alkohol.
– Allmänheten behöver känns till riskerna med att använda industrins appar och plattformar som distribuerar de här verktygen behöver arbeta för att få bort appar som sprider falsk information, säger Elliot Roy-Highley.
En irländsk app informerade användaren om att de flesta vuxna irländare ser berusningsdrickande som en normal del av landets kultur. En annan app rekommenderade användare att “bara” dricka en enhet alkohol i timmen.
Tidigare forskning har visat att utbildningsmaterial som tagits fram av alkoholindustrin tenderar att innehålla felaktigheter och forskarna bakom studien vill nu uppmärksamma att detta kan gälla även för digitala verktyg som kommer fram industrins håll.
– I Storbritannien uppmanas redan sjukvårdspersonal att inte hänvisa till tobaksindustrins digitala resurser och detsamma borde även gälla för alkoholindustrin, säger Elliot Roy-Highley.