Alkohol och fosterskador

För dyrt att varna gravida tycker alkoholindustrin

Förslag om nya gravidvarningar på alkohol i Australien och Nya Zeeland möts av motstånd. ”För dyrt”, anser alkohollobbyn.

En bild av en gravid kvinna som dricker, samt en röd text där det står: ”Hälsovarning: vilken mängd alkohol som helst kan skada din baby”. Det är en ny varningstext på alkoholetiketter, föreslagen av Livsmedelsverket, FSANZ, i Australien och Nya Zeeland.

Men alkoholindustrin motsätter sig förslaget och hävdar att det kommer kosta 600 miljoner australiska dollar, motsvarande fyra miljarder kronor, att designa om produkterna. Det skriver tidningen The Sydney Morning Herald.

En representant från industrin, Alcohol Bevarages Australia, ABA, Andrew Wilsmore, säger enligt tidningen att man försöker lösa ett problem som inte finns, och att kostnaden för den nya märkningen skulle leda till högre priser på de alkoholhaltiga produkterna.

Han anser att tillverkare bör kunna fortsätta använda den etikett som endast har silhuetten av en gravid kvinna, men utan skriftlig varning. Istället menar han att konsumenterna ska hänvisas till en webbplats som finansieras av alkoholindustrin.

Enligt The Sydney Morning Herald fortsatte ABA med aggressiv lobbying i Canberra i november, där de höll i ett event för politiker i parlamentshuset –bara veckor innan ett beslut om etiketterna skulle fattas av statliga och federala ministrar.

Om den nya märkningen godkänns av regeringen blir etiketten obligatorisk på alla flaskor, som rymmer minst 200 milliliter, som innehåller alkohol –medan siluetten av den gravida kvinnan endast krävs på mindre flaskor.

Det tog bara en vecka för bryggeriet Carlton & United Breweries att dra nytta av resultatet i Australiska fotbollsligans final och ändra till specialproducerade etiketter.

Samtidigt har Foundation for Alcohol Research and Education, FARE, påpekat att det endast tog en vecka för bryggeriet Carlton & United Breweries att dra nytta av resultatet i Australiska fotbollsligans final och ändra till specialproducerade etiketter.

– Det visar när de har ett kommersiellt incitament kan de ändra sig mycket snabbt, säger FARE:s policydirektör, Trish Hepworth.

Alkohollobbyn har uppmanat alkoholproducenter att kontakta politiker för att få dem att avslå den nya etiketten. Han säger också att det redan finns en hög nivå av medvetenhet i Australien kring alkoholens faror för foster.

Men enligt Trish Hepworth stämmer det inte, och gravida kvinnor möts dessutom av press utifrån att fortsätta dricka.

– Vi vet att det fortfarande finns en nivå av förvirring kring kvinnor och alkohol. Detta handlar inte bara om kvinnor. Det handlar om hela samhället som bör veta att alkohol är riskabelt för kvinnor att dricka om de är gravida, säger hon.

”Det borde inte bara vara upp till kvinnor att slåss mot samhällets press från folk som säger ”min mamma drack och hon klarade sig bra.”

Trish Hepworth

– Det borde inte bara vara upp till kvinnor att slåss mot samhällets press från folk som säger ”en eller två glas skadar väl inte”, eller ”min mamma drack och hon klarade sig bra”, fortsätter hon.

Under 2016 drack drygt 35 procent av alla gravida kvinnor alkohol i Australien, inklusive 25 procent som fortsatte att dricka när de väl kände till att de var med barn, enligt Austrailian Institute of Health and Welfare.

Ettikettstriden, där politiker ska välja om de backar förslaget, avgörs i början av 2020.

Mer från Accent