Nykterhet

18 000 har inte betalt medlemsavgiften

Fyra av tio medlemmar i IOGT-NTO hade inte betalat sin avgift vid årsskiftet. Ett krånglande medlemsregister och en period med ett gratisår för nya medlemmar är ett par av förklaringarna.

Vid årsskiftet hade IOGT-NTO 45 748 medlemmar. Men bara 27 396 av dem, 59,9 procent, hade betalat sin medlemsavgift. Av de nya medlemmarna är det ännu färre som har betalat.

– Det är allvarligt att färre har betalat medlemsavgiften, säger Eva Blomqvist, chef för Organisationsenheten på IOGT-NTO-kansliet. Men det finns förklaringar, och de ligger i första hand hos oss, inte hos de enskilda medlemmarna.

Hon berättar om de stora problemen med medlemsregistret, som under en lång period gjorde det omöjligt att arbeta aktivt med att få in avgifterna.

– Inte en enda påminnelse gick ut under andra halvåret 2008. Det är klart att det påverkar betalningarna.
En del inbetalningskort har också blivit felaktiga. Två personer i samma hushåll fick inbetalningskort med bara en avgift.

En annan anledning till den låga betalningsfrekvensen är enligt Eva Blomqvist att första medlemsåret var gratis från halvårsskiftet 2005 till och med 2007.

– Vi har inte kunnat göra någon riktig jämförelse av betalningsfrekvensen hos dem som var medlemmar före 2005 med dem som gick med under den period då vi inte hade någon inträdesavgift och dem som gått med efter 2007. Men vi vet att betalningsfrekvensen är lägre bland dem som inte betalat någon inträdesavgift.

– Det finns undersökningar från andra organisationer som visar samma sak. Om man inte behöver betala något när man blir medlem, minskar anknytningen till organisationen – och därmed viljan att betala när inbetalningskortet kommer efter ett år.

Så länge registret inte fungerade kunde föreningar och distrikt inte få några förändringslistor, med uppgift om nya medlemmar och medlemmar som lämnat, och inte heller vilka som betalat och inte.

– De har inte kunnat jobba med att kontakta nya medlemmar och hälsa dem välkomna, och de har inte kunnat ringa restanter och påminna om avgiften, säger Eva Blomqvist.

Nu finns ett fungerande register, och nu tar kansliet krafttag för att få in medlemsavgifterna. De som inte betalar kommer att få påminnelse två gånger, en gång 30 dagar efter att avin förfaller och en gång ett par månader senare. De som inte har betalat då kommer att kontaktas per telefon.

– Nu har föreningarna möjlighet att utse en lokalt registeransvarig och få tillgång till registret online, förklarar Eva Blomqvist.

Hon påminner om att det ligger i distriktens intresse att medlemmarna betalar. Det generella utvecklingsstödet, den så kallade 250-kronan, utgår för alla betalande medlemmar.

För att göra det lättare att betala utvecklas nu också en sms-funktion för inträdesavgiften. Den ska vara klar i sommar. Då ska det alltså gå att betala via telefonen direkt när man blir värvad. Man diskuterar också möjligheten att införa betalning med kort via nätet, autogiro och e-faktura.

Eva Åhlström

Mer från Accent