
Vit jul är en årligen återkommande kampanj, med syftet att påverka och påminna samhällets vuxna om att göra julen till den högtid den är och bör vara — barnens.
– Vi vill sätta frågor om alkohol under julen på agendan och få folk att reflektera över sin alkoholkonsumtion under julen och hur den påverkar andra, säger Molly Giacone som jobbar med kampanjen.
Hur kan man själv bidra i kampanjen?
– Man kan planera och arrangera Vit jul-aktiviteter i sin lokala förening – eller dela och sprida vårt budskap i sociala medier, kolla @vitjul på Instagram och Facebook.
Vad kan det vara för aktiviteter, till exempel?
– Det kan vara att man bakar, spelar spel, ordnar en filmkväll eller har ett julfirande tillsammans. Aktiviteterna ska vara kostnadsfria och öppna för alla, inte bara medlemmar. Det är ett perfekt sätt att träffa nya människor.
Har ni märkt något resultat av tidigare kampanjer?
– Ja, vi har nått miljontals svenskar med vårt budskap. Vi hade till exempel över 1,7 miljoner i räckvidd i sociala medier och vi har haft över 14 000 deltagare på Vit jul-aktiviteter runt om i landet, säger Molly Giacone.
Den 22 oktober arrangeras en digital kick-off för alla som vill engagera sig i årets Vit jul-kampanj.
Den här texten publicerades först i nummer 3/2025 av Motdrag.