Vit jul

Stort lokalt engagemang och medialt genomslag för Vit jul

Vit jul nådde ut långt och skapade stort lokalt engagemang. Det finns en styrka i att återkomma med ett budskap varje år, konstaterar Molly Giacone, projektledare för kampanjen.

När Vit jul 2024 sammanfattas visar resultatet att det under under jullovet ordnades 284 Vit jul-aktiviteter runt om i landet med över 14 000 deltagare, varav 9 500 barn. Som arrangörer stod föreningar, kårer och distrikt i IOGT-NTO-rörelsen.

– En höjdpunkt med Vit jul är verkligen det interna engagemang som kampanjen skapar, säger Molly Giacone.

Utöver att erbjuda nyktra lovaktiviteter handlar Vit jul om att påverka och sprida budskapet om att välja bort alkoholen över jul. Budskapet har funnits på olika sorters kampanjmaterial, som flyers och affischer. Det stora genomslaget har varit i sociala medier. Förhoppningen var att synas mer på Instagram, Facebook och LinkedIn, vilket också lyckades – Vit juls räckvidd ökade rejält jämfört med 2023.

Vit juls kampanjfilm fick en stor ökning av visningar – från 525 000 visningar 2023 till 2,58 miljoner visningar 2024,  och nådde över en miljon konton. Filmen delades av tusentals privatpersoner och över 100 influencers och andra kända profiler. Ett nytt samarbete med byrån Prat PR ledde dessutom till att fler influencers spred budskapet.

Statistik som visar hur barn faktiskt drabbas av vuxnas drickande är något som många delat, liksom personliga berättelser.

Under flera år var en en viktig del av Vit jul att samla in personliga ställningstaganden. Detta väljer en del att fortsätta göra på lokalplan, men numera visar sig folks ställningstagande främst på sociala medier.

– Det är en omprioritering som har gjorts. Det är baserat på hur människor väljer att engagera sig i omvärlden. Numera sker det till stor del i sociala medier, exempelvis genom att välja att dela vidare inlägg.

Vit jul fick även uppmärksamhet i andra media, bland annat i TV4:s Nyhetsmorgon på julafton.

I programmet förespråkade poddaren Nemo Hedén en vit jul, och gjorde reklam för sitt julavsnitt av podden Bara en till… som gästades av Max Ås, ordförande för IOGT-NTO:s distrikt Sydost.

I samband med att julvärden Mark Levengood presenterade Kalle Anka i SVT tog han upp att barn kan fara illa om vuxna dricker, och att förutsättningarna att få en god jul ökar om vuxna väljer en vit jul.

Men det är väl inte säkert att det var just kampanjen Vit jul han hänvisade till?

– Nej, men det är ett bevis på att kampanjen har fått genomslag, säger Molly Giacone. Vit jul har blivit en synonym för att välja bort alkohol på julen.

Vit juls budskap har även nått politiker. I mitten av december minglade ett 30-tal riksdagspolitiker på en Vit jul-fika i riksdagen. Alla riksdagspolitiker fick dessutom en sorts kalender med luckor med citat om hur barn kan ha det under julen.

Molly Giacone är positivt överraskad över att Vit jul fick så fint resultat, med tanke på att många inom IOGT-NTO-rörelsen lagt mycket tid på den pågående organisationsförändringen och extrakongresser.

– Men jag tror att medlemmar tycker om att fokusera på verksamheten.

Och Vit jul har uppenbarligen varit en populär sak att fokusera på. Resultaten av kampanjen är en framgång som är viktig att fira, tycker Molly Giacone.

– Vi vet vad styrkan i vårt budskap är. Även om alla inte är beredda att välja bort alkoholen helt, så sår vi ett frö som får fler att reflektera över de här frågorna.

Molly Giacone tror att det finns en styrka i Vit jul återkommer varje år, även om det kanske kan kännas tjatigt att säga samma sak igen.

– Det är ett budskap som behöver fortsätta att sägas.

Mer från Accent