
Enligt en undersökning som Sveriges bryggerier genomfört är det allt fler svenskar som dricker alkoholfri öl. 17 procent att de som svarat på undersökningen uppger att de dricker mer alkoholfri öl idag än för ett år sedan. 61 procent svarar att de dricker ungefär lika mycket alkoholfri öl som innan.
87 procent av deltagarna i undersökningen svarar att de dricker alkohol. En femtedel svarar att de dricker öl varje vecka, antingen med eller utan alkohol.
Undersökningen visar också att ungefär var tredje deltagare vill lära sig mer om öl, men bara en av tio svarar att de planerar att besöka ett bryggeri med gårdsförsäljning under det kommande halvåret.
Alkoholfria sorter av öl, vin och sprit har ökat i försäljning och blivit allt synligare under senare år. Men det saknas fortfarande forskning kring om unga som kommer i kontakt med dryckerna tenderar att också dricka mer av de alkoholhaltiga alternativen.
Kritik har även riktats mot att de alkoholfria produkterna används för marknadsföring på platser där reklam för ett alkoholmärke inte hade varit tillåtet. En australisk studie från i våras visade att unga som fick ta del av olika dryckesmärken inte gjorde någon skillnad på de alkoholfria produkterna och de med alkohol i.