Inför julen 2017 lanserade Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, Popbox – en låda med alkoholfria och unika läskedrycker utvalda av en läsksommelier. I samma veva valde de att registrera varumärket i en rad olika varumärkesklasser. Även klasser för produkter med alkohol.
– Så att alkoholindustrin inte kunde sno konceptet, säger Samuel Somo.
Patent- och registreringsverket, PRV, godkände inledningsvis registreringen av Popbox i de olika klasserna. Men snart stötte UNF på problem: det franska champagneföretaget Pommery tyckte att varumärket liknade deras egen champagne Pop och anmälde UNF till patentverket.
UNF invände till PRV att deras produkt heter Popbox och inte särskrivet pop box som Pommery menade i sin anmälan. Ungdomsförbundet menade också att visuella, fonetiska och associationsmässiga intryck från produkterna inte påminner om varandra i någon större utsträckning. Men Patent- och registreringsverket dömde till fransmännens fördel, men enbart i Pommerys varumärkesklass.
– Men Pommery var ute efter fler varumärkesklasser som Patentverket inte valde att upphäva. Där förlorade Pommery. Vi kan därför fortsätta med Popbox på samma sätt som vi har gjort tidigare. Så länge vi inte använder Popbox i den varumärkesklass som är upphävd, säger Samuel Somo.
Popbox registrerades även i varumärkesklassen”Drinkar med låg alkoholhalt; vin med läskedryck”, en kategori där även Pommerys Pop är registerad. Därför anser PRV att det fanns en risk att produkterna blandades ihop.
– Vi valde ju att skydda Popbox i varumärkesklasser som även innehåller alkohol, men det finns ingen risk att vi kommer att börja sälja alkohol. Pommerys insats var därför ganska meningslös enligt mig, säger Samuel Somo.
Han hävdar att Pommerys varumärkesstrid är ett tecken på att att alkoholindustrin ser ett ungdomsförbund som UNF, och deras frågor, som ett hot.
– Att ett champagneföretag i Frankrike bemödat sig med att anlita jurister från Sverige som ska driva en invändning mot vår varumärkesregistrering, det är ett gott betyg för oss. Sen är det tragiskt att ett stort företag väljer att gå på en ungdomsorganisation.