Alkoholreklam

IOGT-NTO kräver besked om stopp för alkoholreklam

IOGT-NTO ställer krav på att lagstiftningen kring alkoholreklam stramas åt rejält. Idag inleds en kampanj riktad mot alla som kandiderar till Riksdagen.

På fyra år har investeringarna i alkoholreklam mer än fördubblats till över en miljard kronor brutto om året. IOGT-NTO kräver nu att lagstiftningen kring alkoholreklam stramas åt rejält, att tillsynen av marknadsföringen skärps och att det svenska förbudet mot alkoholreklam i TV även omfattar svenska TV-sändningar från andra länder.

Idag inleder IOGT-NTO en kampanj direkt mot över 5000 riksdagskandidater för att få igenom sina krav.

– Det är ingen slump att alkoholindustrin använder sina extremt välfyllda kassakistor till att öka reklaminsatserna i Sverige. När de har förlorat slagen om att avskaffa Systembolagets ensamrätt och om alkoholskatten, så försöker de ändå att öka sina marknadsandelar genom att ösa alkoholreklam över svenska folket. Jag tror inte att någon har undgått att notera den kraftiga ökningen i både tidningar, TV och på webben, säger IOGT-NTOs ordförande Anna Carlstedt.

Under parollen ”Stör ej!” kräver IOGT-NTO besked från 5 000 riksdagskandidater från de etablerade partierna om hur de ställer sig till de tre centrala kraven för att stoppa alkoholindustrins reklamoffensiv i Sverige och runt om i världen.

På hemsidan www.alkoholstör.se kan alla som störs av alkoholreklam direkt kunna fråga riksdagskandidaterna om de vill skärpa lagstiftningen och tillsynen för marknadsföringen av alkohol.

– Ingen gillar att bli störd och vi vet att svenska folket inte vill ha alkoholreklam. I en undersökning från 2012 svarade nästan hälften att alkoholreklam helt borde förbjudas. Nu visar vi hur mycket alkoholreklam vi faktiskt har omkring oss, varje dag, överallt. Det är dags för alkoholindustrin att sluta störa – och för politikerna att börja agera, säger Anna Carlstedt.

För tre år sedan anmälde IOGT-NTO ett antal TV-kanaler till Granskningsnämnden för radio och TV. Kanalerna sänder sina program från London, där det är tillåtet med alkoholreklam i TV, vilket det inte är i Sverige. Progammen sänds dock på svenska och är tydligt riktade till en svensk publik. Sedan 2010 finns en effektlandsprincip som säger att man ska titta på vilket land reklamen riktar sig emot, snarare än var den sänds ifrån.

– Svenska TV-kanaler som sänder från Storbritannien gör detta enbart för att kringgå det svenska förbudet mot alkoholreklam i TV. Det är anmärkningsvärt, och ytterligare ett exempel på att alkoholindustrin inte bara stör oss som tittar, utan dessutom struntar i vilka lagar vi har valt att ha, avslutar Anna Carlstedt.

Besked från Myndigheten för Radio och TV kring IOGT-NTO:s anmälan mot tv-kanalerna TV3 och TV5 väntas komma före sommaren 2014.

Mer från Accent