
I riksdagsdebatten som föregick omröstningen om gårdsförsäljning av alkohol riktade moderaten Johal Hultberg stark kritik mot de föreskrifter som Folkhälsomyndigheten föreslagit. Han krävde att myndigheten skulle backa på flera punkter.
– Vad jag är orolig för är att Folkhälsomyndigheten ska överimplementera den nya lagen för att höja de redan högt ställda kraven på producenter, sa han under debatten.
Men när Folkhälsomyndigheten idag presenterade de fastslagna föreskrifterna var det inte mycket som skilde sig från det tidigare förslaget. I den tidigare versionen stod att en besökare som vill handla alkohol hos en producent först ska delta i ett betalt arrangemang som varar minst 45 minuter, varav 30 minuter är kunskapshöjande om verksamheten. I de fastslagna föreskrifterna har man ändrat tiden för arrangemanget till minst 30 minuter och det ska innehålla kunskapsinslag.
Utöver detta slår man fast att producenten ska tillhandahålla information om alkoholens skadeverkningar, både muntligen i början av besöket och skriftligt i form av en broschyr från Folkhälsomyndigheten. Producenten behöver också inrätta ett program för att hålla koll på att försäljningen följer lagar och regler.
– Det är många aktörer som berörs av att det nu blir möjligt att bedriva gårdsförsäljning i Sverige i samband med besöksarrangemang. Myndighetens utgångspunkt är att föreskrifterna ska underlätta för alla aktörer att följa lagstiftningen och att tillämpningen blir enhetlig, säger Folkhälsomyndighetens chefsjurist Bitte Bråstad i ett pressmeddelande.