IOGT-NTO-rörelsen

Miljonlotteriet satsar på nya spel

Läget är tufft, men det finns flera ljusglimtar enligt VD Jonatan Hjort.

Accent rapporterade i våras om stora besparingar för förbunden i IOGT-NTO-rörelsen då intäkterna från Miljonlotteriet bedöms minska rejält. 

Hur är dagsläget för Miljonlotteriet, Jonatan Hjort, VD?

– Det allmänna ekonomiska läget med ökade energi-, drivmedel- och matpriser har påverkat verksamheten i större omfattning än vad vi förväntat oss. Men det finns ljusglimtar kring såväl vårt produktutbud och tidigare aviserade skärpta lagregleringar finns inte längre på politikernas agenda. 

Ja, hur har det gått med regeringens förslag till nya lagstiftningen för spelmarknaden?

– Det finns nu en proposition som beräknas hanteras av riksdagen under hösten och träda i kraft vid årsskiftet. Tidigare aviserad skärpt marknadsföringsreglering finns inte med i den slutliga propositionen. Det är mycket positivt för alla allmännyttiga lotterier.

Hur bedömer du Miljonlotteriets framtid de närmaste åren?

– Sedan avregleringen 2019, då de kommersiella aktörerna släpptes in på den svenska marknaden, har konkurrensen hårdnat. Den nya lagstiftningen har också försvårat möjligheterna att bedriva prenumerationslotterier. 

– Miljonlotteriet har gjort investeringar i produktutveckling, spelsystem och marknadsföring. Jag är övertygad om att insatserna stärker Miljonlotteriets möjligheter att bedriva framgångsrik verksamhet och därmed kunna lämna överskott till IOGT-NTOs livsviktiga verksamhet.

Hur arbetar ni med att utveckla verksamheten?

– Miljonmorgon är årets stora nyhet. Det är en helt digital upplevelse med mycket humor. Lottköparens morgonhumör speglas i en av 30 specialdesignade emojis, som också utgör en del av den unika lottraden. Upplevelsevinster och kontantvinster, en miljon varje måndagsmorgon, gör Miljonmorgon till en unik och modern upplevelse.

Jonatan Hjort säger att även de gamla lotterna utvecklats och blivit bättre.

– Vår storsäljare Miljonlotten har fått extra skrapfält och fler vinster. Den nya lotten Jippi är en vidareutveckling av den tidigare butikslotten Tjugan. Lotten har tagits emot väl av såväl prenumeranter som styckelottsköpare. 

– I vintras lanserade vi Sveriges nyaste digitala bingo. Genom en helt ny spelplattform har vi nu förutsättningar att bedriva digitala lotterier, inledningsvis digitalt bingo och digitala styckelotter men också helt nya produkter.

Mer från Accent