Kampanjen

IOGT-NTO:s kampanj avslöjad – i Resumé

I maj startar IOGT-NTO:s stora kännedomskampanj, riktad till 30-45-åringar. Kampanjambassadörerna blev lovade att få information om den först av alla, men fick istället läsa om upplägget i tidningen Resumé.

I maj går IOGT-NTO:s stora kännedomskampanj igång. När distriktens kampanjambassadörer samlades i början av mars var mycket om kampanjens innehåll fortfarande oklart, men ambassadörerna blev lovade att de skulle få information först av alla så snart det blev klart.

Riktigt så blev det inte. I slutet av förra veckan publicerades en intervju med bland andra IOGT-NTO:s kommunikationschef Sofia Karlsson och projektledaren Samuel Somo i tidningen Resumé där upplägget på kampanjen presenteras.

– Även om det är förbundet som gör kampanjdelen så är det ju vi medlemmar som förväntas stå bakom och stötta upp, säger Oskar Jalkevik, kampanjambassadör och distriktsordförande i Stockholm. Signalvärdet i det här gör att den interna förankringen kan bli svårare.

Även kampanjambassadören från Jämtland, Jimmy Wikström, tycker att det är olyckligt att informationen om kampanjen sprids i media innan ens ambassadörerna fått den.

– Det hade räckt med ett meddelande på Facebook dagen innan Resumé kom ut, nu blev det lite fel väg, säger han.

Av artikeln i Resumé framgår att kampanjen ska bygga på ”mycket humor, en del sex och utmanande budskap” och att man främst riktar sig till ”kroginventarier” och ”bag-in-box-mammor och –pappor” i 30-45-årsåldern. Läsaren får också veta att kampanjen bland annat ska presenteras i form av seriestrippar varje vecka – både i tidningar och digitalt.

– Vi hade tänkt att vi skulle få ut information om det här i slutet av förra veckan, men det blev lite dålig koordinering från vår sida, säger Samuel Somo, projektledare för kampanjen. Jag borde ha informerat ambassadörerna i torsdags.

Samuel Somo berättar också att ett pressmeddelande om kampanjen skulle ha gått ut i fredags men har blivit uppskjutet på grund av sjukdom. Troligen går det ut i morgon.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer