IOGT-NTO

IOGT-NTO: Tack för att ni dricker!

Idag släpper IOGT-NTO ”Tack för att ni dricker”, en animerad musikvideo om den globala alkoholindustrins metoder för att få fler att dricka mer. Se filmen här.

– Svenska folket har i undersökning efter undersökning visat att man är trött på alkoholreklamen och det är lätt att förstå när vi ser reklam för nästan 3 miljoner kronor per dag. Med den här filmen vill vi belysa att den reklamflod som dränker oss här i Sverige bara är en del av en större problematik där alkoholindustrin använder alla knep de kan för att öka sina vinster och få fler att dricka mer, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

I filmen visas bland annat hur alkoholindustrin använder ölflickor i Kambodja och motverkar skattehöjningar på alkohol i Sverige genom att sänka priserna. Ett annat aktuellt exempel på hur de jobbar är att Brasilien som är värd för fotbolls-VM tvingades häva sitt förbud mot alkohol på fotbollsarenor.

– Vi vill ta fighten och sätta ljuset på alkoholindustrin. När det gäller fotbolls-VM får Brasilien betala notan för de alkoholrelaterade problemen medan alkoholindustrin kammar hem vinsterna, det är inte rimligt, avslutar Anna Carlstedt.

Filmen är en del i kampanjen alkoholstör.se. Filmen kommer även skickas till de stora alkoholproducenterna och branschorganisationerna i Sverige. Accent söker företrädare för alkoholindustrin för kommentarer. Artikeln kommer att uppdateras.

Mer från Accent