Livsstil

Fler nyfikna på nykterhet

Att unga dricker mindre än tidigare generationer är en global trend.

Alkoholdebuten sker allt senare och unga, om de väl börjar dricka, dricker mindre än sina föräldrar – det är ett fenomen som uppstått över hela världen. På senare år har också alkoholens skadeverkningar uppmärksammats alltmer, och alltfler länder ifrågasätter sina risknivåer. Budskapet är i stället allt oftare att inga nivåer är riskfria.

I den verkligheten har rörelsen Sober Curious startat och vuxit sig allt starkare. Den startade 2018 då en bok med samma titel, av Ruby Warrington, publicerades, skriver Insider: Det är officiellt – alkohol är inte cool längre.

På svenska skulle Sober Curious kunna översättas till Nyfiken nykter, för att travestera Vilgot Sjömans filmer från 1960-talet. Namnet är medvetet luddigt för att rymma alla sorters människor som vill skära ner på sin alkoholkonsumtion, eller avstå helt, för alltid eller under en begränsad tid. För vissa betyder Sober Curious att reflektera över när och varför de dricker. Det säger Millie Gooch, som grundat Sober Girl Society, en grupp på internet för helnyktra kvinnor där de kan utbyta tips och komma i kontakt med varandra, till Insider. 

Rörelsen Sober Curious lockar många unga, särskilt kvinnor. Influerare lägger upp klipp på Tiktok och Instagram där de berättar att de har slutat dricka alkohol, och inleder reklamsamarbeten med företag som säljer alkoholfria drycker.

Insider har också noterat andra tecken på att nykterhet väcker intresse. Bland annat visar statistik från Google i USA att sökintresset för ”alkoholfri dryck” och ”alkoholfri öl” nådde rekordnivåer 2022, medan ”nykterhet” fortsatte att vara en populär sökterm.

Redan 2021 förutsåg dryckesanalytiker att den alkoholfria dryckesmarknaden skulle fortsätta att expandera. 

– Konsumenter är väldigt fokuserade på vad de stoppar i sig. En allmän trend de senaste åren har gått mot mindre socker, färre kolhydrater och lägre kaloriinnehåll i dryckesvärlden, säger Kim Cox, senior vice ordförande, hos analysföretaget Nielsen, till Insider.

Insider har också listat ett antal kändisar som gått ut med sin nykterhet eller att de skurit ner på alkohol som kokboksförfattaren Chrissy Teigen och fotomodellen Bella Hadid. Sångerskan Katy Perry har lanserat alkoholfria drycker. Listan kan göras mycket längre. Det är bara att konstatera: att avstå från alkohol är mer trendigt än att dricka.

Mer från Accent