Redan förra året valde Way Out West att för första gången satsa på en alkoholfri bar för att locka fler deltagare och för att lyfta fram festivalens hållbarhetsfokus, som inte bara handlar om klimat utan också om social hållbarhet. ”Bar för alla” gjorde succé och sålde för 87 880 kronor. Hela summan gick till välgörande ändamål. Det gjorde att Patrick Fredriksson, festivalansvarig, i år vill göra en ännu större satsning.
– Det är ett led i vår hållbarhetssatsning och i år vill vi göra ännu mer mot alkoholen utan att ta bort festen. Vi firar tio år i år och har valt att ta fram ett alkoholfritt bubbel för att fira vårt jubileum i samarbete med GodDryck. Vi såg förra året hur mycket folk uppskattade att få goda alkoholfria drinkar serverade med omsorg och kärlek. Det blev så jäkla bra, säger Patrick Fredriksson.
Han menar att Way Out West vill gå i bräschen för alkoholfritt på festivaler och han tror att tiden är mogen. Många unga känner ett samhällsengagemang och vill leva sunt. Förhoppningen är att fler festivaler tar efter.
Dock är Norrlands Guld fortfarande Way Out Wests största samarbetspartner. Hur går det ihop med den alkoholfria satsningen?
– Ja, det stämmer att Spendrups och varumärket Norrlands Guld är en av våra största partners. De är med omsorg utvalda eftersom de är det bryggeri som till fullo arbetar med oss kring hållbarhet och har ett ansvarsfullt tänk. De första åren jobbade vi med andra bryggerier. När avtalet med dem gick ut så ställde vi stenhårda krav på en partner som kan erbjuda oss ett ekologiskt öl och det blev Spendrups, som gjorde Norrlands Guld ekologiskt. Detta har resulterat i att NG Ljus nu är ekologisk, säger Patrick Fredriksson och berättar att man också har ställt krav på alkoholfria alternativ, något Norrlands Guld direkt tog till sig.
– De kommer att överraska med sådant de närmaste åren. Way Out West har inget syfte att bli en helt alkoholfri festival. Men vi vill utmana alkoholnormen. Att vi ens får med oss en sådan partner på ett sådant statement tycker vi är enormt. Kan förstå att det vid en första blick ser konstigt ut. Men ser man bortom det så förstår man att det faktiskt är lite stort att vi vågar göra det, med tanke på att många skulle oroa sig för att sponsorintäkten gått förlorad. Men detta är något vi skapat tillsammans med andra, inte minst Spendrups, som är med oss i denna satsning.
Alkoholfria ”Bar för alla” kommer att få en central placering mellan de tre stora scenerna och här kommer UNF-are – precis som förra året – att servera såväl alkoholfri öl som läckra drinkar och den nya specialutgåvan av GodDryck No1, som lanserades av GodDryck den 20 juli. Ambitionen är att skapa en lyxig bar med riktigt bra drinkar.
– Vi ser en ökad efterfrågan på alkoholfria drycker, både till vardags och på festivaler. Därför känns det extra kul att kunna erbjuda denna specialutgåva både innan Way Out West och i ”Bar för alla” under själva festivalen, säger Peter Roland, VD och initiativtagare till GodDryck.
Specialutgåvan av GodDryck No 1 Goda Bubblor är ett ekologiskt alkoholfritt mousserande vitt vin och säljs i begränsad upplaga på Systembolaget i hela Sverige från den 20 juli för 85 kr.
Peter Roland berättar att samma dag som drycken lanserades blev Systembolaget nerringt av människor son ville veta var de kan köpa GodDryck no1.
– Det känns förstås jätteroligt och visar att det finns ett stort intresse för alkoholfritt.
Han är glad över att Way out West så genuint driver en hållbarhetslinje som handlar om både social och fysisk miljö och där alkoholfria drycker står i fokus. Man vill utmana alkoholnormen och erbjuda festivalbesökarna ett större utbud av alkoholfria än alkoholhaltiga drycker.
GodDryck är ett av flera dotterbolag till Good Cause, en Stockholmsbaserad stiftelse som grundades 2005 för att starta och driva bolag som erbjuder konkurrenskraftiga produkter och tjänster, samtidigt som bolagens avkastning skänks till välgörande ändamål. IOGT-NTO är med i gruppen ideella organisationer som får ta emot pengar från GoodCauses fond.