
Vit jul når verkligen ut. Det konstaterar Molly Giacone, projektledare för Vit jul, vid en digital kick-off för eldsjälar som på olika sätt kommer delta i Vit jul.
– Förra året hade våra drygt 300 Vit jul-aktiviteter över 16 000 deltagare. Vi är så stolta över allas engagemang.
Och nu är det dags igen. Föreningar i IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund (IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, Junis och Nykterhetsrörelsens scoutförbund) kan nu ansöka om bidrag för att genomföra speciella Vit jul-aktiviteter under jullovet. För det är under den tiden som stora delar av Sverige stänger, och det kan bli extra tufft för den som lever i ett hem där det dricks för mycket.
Tanken är att istället erbjuda allt från pysseldagar till öppna fritidsgårdar – aktiviteter som för många kan bli en frizon för en stund. Alla aktiviteter samlas på en speciell karta på vitjul.se.
– Vi vill visa upp allt roligt som händer, säger Molly Giacone.
De som vill ordna Vit jul-aktiviteter kan hitta tips och material på en speciell hemsida. Där finns även tips för påverkan. För Vit jul handlar även mycket om att påverka så många vuxna som möjligt att avstå från alkohol under julen. Ett övergripande budskap är att den bästa julklappen för många barn är nyktra vuxna.
– Ett jätteviktigt budskap är också att inte ge bort alkohol som gåva, säger Molly Giacone.
Kampanjstarten för påverkansarbetet går den 1 november. Vit juls budskap kan spridas med hjälp av affischer och flyers, som exempelvis kan delas ut på julmarknader, tågstationer, köpcentra och så vidare. Sociala medier är en viktig kanal för att nå ut, och här görs centrala inlägg via Facebook, Instagram och LinkedIn.
– Vi kommer dela människors erfarenheter av alkohol och jul, säger Molly Giacone.
Minst lika viktigt som inläggen från centralt håll är att medlemmar är med och delar inlägg och är aktiva på olika sätt i sociala medier. Att göra en insats genom att exempelvis diskutera alkoholnormen kring jul och få folk att tänka till, kan verkligen ha stor betydelse, betonar Molly Giacone.
– Det är där man kan nå ut till människor man inte träffar fysiskt.
– Det är vi tillsammans som sprider budskapet, fortsätter Nellie Larsson, kommunikatör för Vit jul.
Hon vill gärna få in bilder och filmer från Vit jul-aktiviteter som kan delas i sociala medier.
Nellie Larsson uppmanar alla föreningar att söka lokala samarbeten. Allt från att ta kontakt med lokaltidningar och lokalradio till att få butiker att sponsra med fika eller liknande.
– Det kan även vara samverkan med kommunen och andra organisationer. Många vet vad Vit jul är och det finns goda möjligheter till samarbete. Det handlar om att våga fråga, säger Nellie Larsson.
Förra året lanserades en speciell Jag stödjer-knapp, som såldes av föreningar och distrikt. Genom att köpa knappen kunde man visa sitt stöd för Vit jul och de aktiviteter som genomförs runt om i landet. Under flera år genomfördes speciella namninsamlingar för Vit jul, något som inte längre görs. Men knappen är ett motsvarande sätt att visa att man står bakom budskapet.
– I år kan knappen även köpas i vår gåvoshop, säger Nellie Larsson.
En av dem som deltar på kick-offen är Jan-Ove Ragnarsson, aktiv i IOGT-NTO i Enköping.
– Under några år har vi uppvaktat kommunfullmäktiges ledamöter om Vit jul. Förra året fick socialnämndens ordförande Jag stödjer-knappen, som hon sedan hade på sig i talarstolen på kommunfullmäktige. Vi märker att många beslutsfattare är mottagliga för vårt budskap.

Föreningarna har nu fram till 23 november på sig att ansöka om bidrag som kan göra det enklare att genomföra en Vit jul-aktivitet, i stort och smått. Kanske blir det gratis bad på specialöppna badhus och idrottshallar, jullopp eller konserter. Molly Giacone och Nellie Larsson peppar gärna föreningarna att genomföra stora arrangemang, men framförallt är det helheten med en stor mängd aktiviteter tillsammans med att synas lokalt och i sociala medier som är styrkan med Vit jul.
– Vi säger inte bara saker, utan vi gör även något, konstaterar Molly Giacone.