302 aktiviteter, 45 fler än året innan, arrangerades under 2023 års Vit jul. Totalt deltog 15 000 personer i nyktra aktiviteter arrangerade genom kampanjen.
Kampanjen fortsätter också att nå människor långt utanför nykterhetsrörelsen. Över en miljon svenskar nåddes av kampanjens budskap på sociala medier 2023.
Molly Giacone, kommunikatör på IOGT-NTO-rörelsens barnförbund Junis, konstaterar att begreppet vit jul nu används i breda termer för att beskriva en nykter jul, inte nödvändigtvis i förhållande till IOGT-NTO-rörelsens kampanj.
– Vi märker att det här är en omtyckt kampanj som många berörs av och tar till hjärtat, oavsett vad man har för relation till alkohol eller julen, säger hon.
Under årets kampanj fortsatte man att utveckla företagssamarbeten som ett sätt att nå ut och för att samla in pengar. Till exempel sålde cafékedjan Bröd och salt kakor till förmån för kampanjen på pepparkakans dag. Och Molly Giacone tror att det kommer bli mer företagssamarbeten i nästa kampanj.
– Vi skulle också vilja utveckla förutsättningarna för att göra större arrangemang med kampanjen. På så sätt skulle vi kunna nå ännu fler barn och vuxna utanför nykterhetsrörelsen, säger hon.