Gabriel Wikström har tillsatt en utredning som ska föreslå hur försäljning och marknadsföring av alkoglass ska regleras. Även reklam för alkohol i sociala medier och via sponsring ingår i uppdraget.
IOGT-NTO samlade in 3 000 namnteckningar på ett dygn i protest mot alkoholisglassen. Nu hörs kritiska röster från så vitt skilda håll som Länsstyrelsen, Bris, IQ, ICA och alkoholindustrin. Folkhälsoministern och Folkhälsomyndighetens generaldirektör är oense om var ansvaret ligger.
På flera platser runt om i landet görs på stora affischer reklam för alkoholistlassen N`ice. Det har resulterat i flera anmälningar till Konsumentverket.
Johnny Mostacero är kritisk till att företag kan kringgå alkohollagen utan att regeringen eller Folkhälsomyndigheten ingriper. Han efterlyser hårdare tag, vilket fått representanter för industrin att reagera.
Efter kritik drog Mathem in sin ifrågasatta isglass med en alkoholhalt på fem procent. Nu finns glassen åter i sortimentet. Och det är helt enligt lagen.